poes met 2 kleuren niet vruchtbaar?

ik heb ooit ergens gelezen dat een poes ( vrouwelijke kat) met maar 2 verschillende kleuren (bv: wit en grijs) niet vruchtbaar zijn. Is dat waar? en ik heb vandaag ook 2 mannetjes katten op elkaar zien springen (paren) is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat vrouwtje kan gewoon zwanger worden. Poezen bespringen elkaar ook wel en mannetjes ook.
fremar
9 jaar geleden
De lapjeskater(wit-zwart-ros)is meestal onvruchtbaar.
ronron1212
9 jaar geleden
fremar heb je een linkje daarover
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat fremar zegt klopt. Tweekleurige katten zijn in principe gewoon vruchtbaar.
ronron1212
9 jaar geleden
Er staat onvruchtbaar Rieneke1
fremar
9 jaar geleden
http://www.kattenplaza.nl/5_feiten_over_katten
ronron1212
9 jaar geleden
de kater dus
Door die genetische fout is de mannelijke lapjeskat onvruchtbaar,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar een lapjes kat is toch altijd een.vrouwtje?
Rieneke1
9 jaar geleden
Niet altijd jb86. Een lapjespoes is gewoon vruchtbaar.
Een lapjeskater is zeldzaam, maar het komt voor, en die is onvruchtbaar. Zoals gezegd zijn tweekleurige katten in principe gewoon vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zie http://www.phantomofmaine.nl/kleurgenetica_bij_katten.htm
Daar wordt duidelijk uitgelegd dat katten basiskleuren hebben, kleuren overerven, en waarom lapjes (3 kleuren) altijd poezen zijn, en volledig rode katten vrijwel altijd katers. En dat een lapjes kater dus eigenlijk een genetische fout is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat twee katers paren is overigens, net als bij mensen, heel normaal.
Homoseksueel gedrag is al bij ruim 1500 dieren geconstateerd en zeker niet onnatuurlijk.

Antwoorden (1)

Poezen met twee verschillende kleuren zijn in principe gewoon vruchtbaar.
Als dat niet zo zou zijn, dan zou er niet zo'n gigantisch kittenoverschot zijn, want heel veel katten zijn tweekleurig.

Twee mannetjes die paren is ook niet ongewoon. Bij ongecastreerde exemplaren zal je dit gedrag niet snel zien, maar bij gecastreerde katers zie je het wel vaker.
De hormonen zijn weggevallen, waardoor ze ook veel minder fel zijn naar elkaar toe, en omdat ze in hun koppie nog steeds man zijn, zoeken ze toch wat sexueel vertier.
Ze kunnen hiervoor een kussen gebruiken, een schapenvacht, of ook wel een hun bekende andere gecastreerde kater.
Rieneke1