2 dumbo ratten 1 is overleden. Mag ik er een andere bij zetten?

Ik had 2 dumbo ratten 1 is vandaag op jonge leeftijd overleden wat moet ik nu doen want alleen houden mag niet maar er bij zetten kan ook niet ?

een jaar geleden
4.3K
ronron1212
een jaar geleden
Je mag ze niet alleen houden hoe kom je daarbij? ze worden ook niet oud tussen de 2 en 3 jaar.
Rieneke1
een jaar geleden
@ronron1212 ratten zijn groepsdiertjes, die het niet fijn vinden alleen te leven.
Rieneke1
een jaar geleden
Wellicht kan je eens contact opnemen met een rattenopvang om advies te vragen?
ronron1212
een jaar geleden
@rieneke1 dat weet ik ook maar er staat alleen houden mag niet maar er bij zetten kan ook niet.
Het mag dus wel
Natasjapb
een jaar geleden
@ronron1212 ik had dat gelezen op de site van de dierenbescherming. @rieneke1 bedankt ik ben inmiddels met de rattery in gesprek erover. Was alleen benieuwd of er mensen hier waren met ervaring die tips hadden over wat het beste is.
Ritsuka
een jaar geleden
Je kunt wel een andere rat erbij zetten, maar dit heeft wel een handleiding.
Goed dat je in gesprek bent met de rattery, die kunnen je goed adviseren.

Antwoorden (1)

Hoi, wat vervelend om te horen dat je beestje is overleden.

Ratten kunnen inderdaad niet alleen gehouden worden, omdat het sociale dieren zijn. Gelukkig kunnen ze wél gekoppeld worden aan een rat van dezelfde leeftijd of twee rittens. Voor een rat van dezelfde leeftijd kun je contact opnemen met een knaagdieren/rattenopvang. Zelf heb ik hele goede ervaringen met Stichting Bedenk in Haarlem. Zij hebben een dating service, waar ze je ratje kunnen koppelen aan een leeftijdsgenoot die ze hebben zitten in de opvang. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je eigen rat enkele dagen in de opvang verblijft, zodat de medewerkers toezicht kunnen houden op het verloop van de koppeling. Na een goede match kan je je eigen rat met het nieuwe maatje weer mee naar huis nemen.

Bij het koppelen van je ratje aan rittens kun je het beste contact opnemen met een rattery om te zien of ze twee ukkies beschikbaar hebben. Let er dan wel op dat je zelf moet gaan koppelen. Er is veel informatie te vinden over het koppelen van een oudere rat aan rittens op het internet en forums, maar je kunt ook gerust advies inwinnen bij de rattery zelf. Dit is in ieder geval wat ik weet van koppelen en wat ik ook met mijn eigen ratjes heb gedaan. De koppeling start je meestal met een introductie tussen de rat en de rittens op neutraal terrein. Dat is een gecontroleerde omgeving, denk hierbij aan de bank, waar op dat moment geen geurtjes zitten van de rat die je al hebt. Ratten zijn territoriaal en zullen zich daar naar gedragen, wanneer de koppeling plaats vind op een locatie die naar hun zelf ruikt. Verder is het belangrijk dat het neutrale terrein groot genoeg is, zodat ze de keuze kunnen maken om elkaar op te zoeken of elkaar juist met rust te laten. Op deze manier kun je ze op een veilige manier aan elkaar laten wennen en heb je de mogelijkheid om in te grijpen, wanneer je denkt dat het niet goed gaat. Het is afhankelijk van alle drie de ratten hoe snel het koppelen gaat. Sommige koppelingen nemen een dag in beslag, andere een week en sommige nog langer. Zolang ze nog niet zonder al teveel drama bijelkaar gezet kunnen worden op neutraal terrein, zou ik adviseren om ze allebei in een apart verblijf te houden. Zo kunnen ze elkaar ruiken en zien, kan het gewenningsproces door blijven lopen en hoeft het niet tot een nare confrontatie te komen.

Heel veel succes!
Wanneer het contact tussen de ratten op neutraal terrein goed is kun je ze samen in een GOED schoongemaakte kooi zetten.
Toegevoegd op 15 december 2022 21:44: tekst
een jaar geleden
Natasjapb
een jaar geleden
Bedankt voor je antwoord ik ga eens rond vragen
Ritsuka
een jaar geleden
"Zo kunnen ze elkaar ruiken en zien"
Dat moet je juist NIET doen. Dat geeft frustratie en agressie, omdat ze continu een ander kunnen ruiken en/of zien, maar er niet bij kunnen. Een introductie doe je het beste in een kleine kooi als een Duna, die volledig leeg is (behalve bodembedekking, waterflesje, en voer over de grond gestrooid).