hoe hou ik mijn kat binnen 'snachts ?

Mijn kater begint elke avond/nacht rond 12/1 uur te mauwen aan de deur te krabben in het gordijn klimmen , ik wil hem niet na buiten doen omdat hij sinds maandag thuis is na een " vermissing " van 11 dagen .. zijn er tips hoe die 'snachts gewoon gaat slapen en niet irritant begint te doen . In een andere kamer zetten is geen oplossing want ik woon in een studio met 1 slaapkamer als ik hem in de woonkamer zet begint die daar net zo hard .. ik word hier doodmoe van al vanaf die terug is begint die om 12/1uur en gaat die door tot 4uur ! Zonder stoppen.. ALSJEBLIEFT TIPS ???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bel dierenklinieken in je buurt voor tips. Ik bel wel eens naar een dierenkliniek als ik vragen heb over mijn katten. Ik heb ze laatst nog gebeld met een vraag over voeding. Daar zitten mensen met kennis over katten. Als je niets hebt aan het ene antwoord, bel je de andere kliniek, kijken wat zij zeggen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat gedrag en voeding betreft zou ik mijn vertrouwen niet in dierenartsen stellen. Veel dierenartsen hebben daar helaas geen kaas van gegeten. Zo adviseren veel dierenartsen om katten die moeten afvallen maar 2x daags te voeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O ok, vraag het aan Rieneke zou ik dan zeggen ;-)
Rieneke1
9 jaar geleden
Ga je gang :)
Ben trouwens geen voedingsdeskundige, maar wel gedragsdeskundige.

Antwoorden (1)

Allereerst: is je kater gecastreerd? Zo niet, dan is het zaak daar vandaag nog een afspraak voor te maken.
Verder is het niet onlogisch dat een kat die (zoals het lijkt) vrij naar buiten kon, het moeilijk heeft als hij nu binnen moet blijven.
Heb je de mogelijkheid (ren, tuin afzetten) een beschermde buitenplek voor hem te maken, dan zou ik dat zeker doen.
voor nu is het enige wat er op zit, je kat negeren, maar dan ook totaal, al is dat niet makkelijk. Het gedrag zal dan afnemen.
Goede oordopjes helpen wellicht.
Sta er ook bij stil dat dit voor jou geen pretje is, maar voor de kat zeker ook niet!
Speel regelmatig intensief met het beestje, zeker voor het slapen gaan, zodat hij wat energie kwijt kan. Laat hem maar goed rennen achter een hengeltje.
Ook is het een goed idee zijn brokjes te verstoppen, weg te werpen, en in een voerpuzzel aan te bieden.
Geef hem ook een kartonnen doos om te onderzoeken, en geef hem toegang tot beide vertrekken.
Maak het voor de kat ook wat makkelijker.

Nog een tip: mocht de kat nog niet gechipt zijn, laat dat dan doen, eventueel meteen met de castratie.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het andere antwoord [van Rieneke] is prima, ik zou er nog iets aan willen toevoegen: 1] overweeg om een tweede katje te nemen zodat ze met elkaar kunnen spelen, elkaar bezig houden;
en
2] overweeg om te verhuizen naar een beneden woning of een grotere bovenwoning, met de mogelijkheid om een gedeelte van de tuin of het balkon/dakterras af te zetten. Eventueel een kattenkamer in te richten waar ze 's nachts kunnen verblijven. Vergeet echter niet dat katten nachtdieren zijn en 's nachts dus spelen, jagen en leven.
Rieneke1
9 jaar geleden
Eigenlijk zijn katten geen nachtdieren, maar schemerdieren.
De meeste katten passen zich ook moeiteloos aan aan het waak-slaap ritme van hun baasjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pas op met een tweede katje nemen. Ik heb dat gedaan voor mijn toenmalig 1 jarige kater. Een kitten van 8 weken erbij omdat ik dacht dat een kitten makkelijker geaccepteerd zou worden. Nou dat heb ik geweten. Het was dag en nacht oorlog, 24 uur per dag. Ik stond net op het punt de kitten terug te brengen na 2 weken toen ik met googelen op de anti stress band kwam van Beaphar. Die heb ik mijn kater omgedaan en vanaf dat moment zijn ze de aller beste vrienden. Helaas is die band door octrooi gedoe uit de handel gehaald. (er zijn nog wel andere middelen te vinden van bv Feliway maar die zijn iets minder sterk) Ik denk ook dat je ruimte te klein is voor twee katten. Per kat heb je een bepaalde ruimte nodig, dat kan je googelen hoe dat werkt. Succes, ik hoop dat je een oplossing vind!!
Rieneke1
9 jaar geleden
Als het binnenkatten betreft, is de ruimte idd wel erg klein. Je zou de hoogte in kunnen werken, maar dan nog. Apart verhaal, van je kater.
Was het beestje gecastreerd? En wat is zijn achtergrond? Bij stress is Zylkene een prettig middel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn kater is gevonden toen hij ongeveer 8 weken was en bij mij gebracht. Ik heb hem laten castreren en chippen. Eigenlijk vond ik een dier op een flat zielig maar het was dat of het asiel. Hij heeft 1 jaar alleen bij mij gezeten op de (grote) flat. Toen heb ik er een bij gehaald zodat hij niet alleen zou zijn. (nu ben ik daar blij om, ze zijn 8 poten op een buik) Zylkene, ik zal het onthouden. @Rieneke!, ik ga een vraag plaatsen over voeding in Goeie vraag!! Hoop dat je meekijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Katten horen 's nachts buiten, en moeten muizen en vogeltjes vangen
Rieneke1
9 jaar geleden
Theo, je zal wellicht begrijpen dat ik het, na ruim 20 jaar op de dierenambulance en de vogelopvang te werken, niet met je eens ben. Wel is het zaak je kat alternatieven te bieden voor het klimmen, exploreren en jagen wat hij buiten doet.