Hoe zorg ik dat mijn kat zijn eten minder snel opeet?

Als de kat zijn eten krijgt, schrokt ie het in een keer naar binnen, het lijkt alsof hij niet eens geniet! binnen een paar minuten is het bakje alweer leeg.
Hij krijgt genoeg eten, dus dat kan het niet zijn, moet ik het eten verdelen of zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe moet een kat laten blijken dat hij het lekker vindt?
Hij doet het volgens mij op de chinese manier: schrokken, smakken, knoeien, enz...

Antwoorden (11)

Wellicht andere voeding proberen waardoor hij gauwer vol zit ivm de voedingswaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd een bakje met droog voer voor mijn katten klaar staan, dus het nooit zo dat ze zitten te wachten tot ik ze eten geef. Het voer wordt zo niet opgeschrokt en ze doen er best lang mee.

Als ze nat voer krijgen (krijgen ze niet zo vaak) dan is het inderdaad hap slik weg, daar is niks ergs aan. Sommige eten het snel op, sommige zitten rustig een halfuur te peuzelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn speciale voederbakken die het moeilijker maken om te eten (er zitten dacht ik verhogingen in of zoiets dergelijks)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Inderdaad, zoiets als dit: http://www.zooplus.nl/shop/honden/voerbak/roestvrij_staal/197801
Nou dat is echt aan de kat hoor! Waar je wel op moet letten met die kleine schrokopjes is dat je ze niet overvoer en dat ze suikerziekte krijgen. Dat komt toch wel 's voor en dan baal je, want daar zit je voor de rest van z'n katteleventje aan vast. De kat van ons heeft 't helaas, en dat kwam eigenlijk doordat de andere van de 2 juist te langzaam at en zich vaak liet wegjage als de ene al klaar was. Spijt als haar op m'n bolletje (hetgeen er nog zit)..

Toegevoegd na 54 seconden:
Wat een lieverdje trouwens!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de enige kat thuis, maar het is ook niet zo dat hij meer krijgt omdat hij het zo snel opheeft. Hij is inderdaad wel heel lief :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euhm, dit is een beetje kort door de bocht. Katten krijgen hoofdzakelijk suikerziekte door overgewicht en prednison. Niet door snel eten. Wellicht is het een idee om je eens aan te melden bij het diabeteskattenforum. Daar zijn echte experts wbt, diabetes bij katten en met lantus insuline is het absoluut niet onmogelijk dat de kat in remissie gaat voor kortere of langere tijd.
Verdeel de hoeveelheid over meerdere porties of probeer eens wat brokjes te verstoppen, bijvoorbeeld onder een doos, in wc-rolletjes die je deels dicht hebt gemaakt. Ook zijn er speciale Kong-toys te koop, hierin stop je de brokjes. Er zit maar 1 kleine opening in, waardoor de kat moeite moet doen om de brokjes eruit te krijgen.

Voor de zekerheid: mocht je kat al ouder zijn, wellicht zelfs mager en heel erg fanatiek op eten, ga dan eens naar de dierenarts. Het gedrag zou dan kunnen voorkomen uit een medisch probleem zoals een te sterk werkende schildklier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook zo'n veelvraat: ik geef hem brokken in een voederbal en dat drukt het tempo tot aanvaardbare grenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine porties over de dag verspreiden is beter dan in een keer teveel! Wellicht is de frequentie te laag en heeft de kat zichzelf geleerd snel alles op te eten vanwege honger of wordt de kat gestoord door andere katten die mee willen eten. In het laatste geval moet de kat er dus snel bij zijn. Als er dan geen andere katten meer zin blijft de kat dit gedrag vertonen omdat het zo geleerd is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een hond die alles naar binnen schrokte, maar nu heb ik een steen in de bak gelegd en daar moet ze dan omheen eten, waardoor ze moeite moet doen en minder snel eet. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef je je kat wel op de goede manier eten?
een kat eet van nature 15 tot 20 keer per dag.
na drie uur is het maagje echt leeg, en krijgt de kat honger.
katten die twee maal daags gevoerd worden, hebben dus 18 van de 24 uur honger.
als er wel altijd brokjes staan, maar de kat schrokt dan nog, ga dan eens naar een speelgoedzaak, en koop een zak knikkers.
geef de brokjes in een brede platte schaal, vermengd met de knikkers, dit zal z'n eettempo remmen.
(nee, het is niet gevaarlijk)
Rieneke1
13 jaar geleden
het schrokken kan meerdere oorzaken hebben en afhankelijk zijn van het volgende

-hoeveel voer krijgt de kat
-krijgt de kat een volwaardig voer
-zijn er meer katten in huis die uit het voerbakje eten
-word het voer meerdere malen per dag aangeboden
-heeft de kat genoeg afleiding en bezigheden

de kat kan veel eten omdat hij niet de juiste voedingsstoffen of genoeg voedingsstoffen binnen krijgt

de kat kan schrokken omdat hij bang is dat een andere kat niet genoeg over laat voor hem

de kat kan schrokken omdat hij weet dat het nog even zal duren voor er weer wat staat

de kat kan eten uit verveling

wellicht is het een idee om een voer te proberen voor oude katten. dit heeft in verhouding tot de hoeveelheid en voedingsstoffen een groter volume waardoor de kat eerder verzadigd is.
zo kan hij leren (bij groter aanbod) dat het geen zin heeft om zich op de voerbak te storten terwijl hij toch niet overvoert wordt.

de waardevolle tips om schrokken te voorkomen zijn al gegeven, maar hiermee haal je de oorzaak naar mijn idee niet weg....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja... 't zijn net mensen he... de één doet er uren over om het bordje eten leeg te peuzelen omdat het zo lekker is en de ander schrokt het als een malloot naar binnen omdat het zo lekker is ;-)
Misschien helpt het als je altijd een bakje Iams naast het waterbakje zet. Doe ik zelf ook. Iams is heel gezond en voedt goed (of een ander goed merk). De eerste dagen zal hij er misschien veel van eten maar dat mindert vanzelf als hij eraan gewend is. Maar door de Iams zal hij waarschijnlijk wel wat rustiger zijn andere eten opeten.
Leuke foto ;-)