Wat kan ik voor mijn vreselijk magere kitten doen?

Gister vond ik een uitgemergeld kitten-mannetje in het hooi.
Ik heb bij de dierenarts Viyo Recuperation (10 ml per dag) gekregen. En Royal Canin Recovery (blikjes van 100g) En Royal Canin Baby 34.
Hij is ongeveer 3 maanden oud schat ik.
Ik geef hem nu de recuperation en recovery.
Ga morgen over op Baby 34 en recuperation.
Kan ik nog wat voor hem doen?
En hoe kan ik zien hoe oud hij is?
Hij is zo mager, dat ik denk dat hij ouder is dan hij eruit ziet.
Hij heeft bv behoorlijk lange pootjes.
Hij weegt 1.070 gram.
Heeft al een wormenpilletje binnen gekregen.
Elk eten wat ik hem voorzet, vreet hij op als een wolf (je).
Ik geef hem kleine beetjes, elk uur.
Verder lijkt hij wel gezond. Spint als je hem aait, verstopt zich als hij schrikt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je doet het al goed! Het komt wel goed :)
Rieneke1
11 jaar geleden
wat een geluk voor het beestje dat je hem gevonden hebt!
is hij sociaal naar mensen toe?
dan zou ik toch even nagaan of hij niet ontsnapt is en als vermist is opgegeven. voor de rest; ga zo door! verder zou ik niet al te lang wachten met enten, als z'n conditie het toelaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat prima zo... Ga in geen geval mensen eten toedienen om hem aan te dikken!. Lekker veel met hem spelen en steeds kleine beetje eten geven. het kost tijd maar waarschijnlijk heb je een vriendje voor het leven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Het stelt me gerust, dat ik het blijkbaar goed genoeg doe. :)
Ik heb wel vaker kittens gehad, maar dan " gewoon" bij hun moeder. Nooit zo' n uitgehongerd pietje.. Rieneke:
Ik heb hem gemeld bij Amivedi, maar die zeiden dat nu veel katjes van 2-3 mnd uit het mais komen. En op zoek gaan naar hulp, als ze het niet gaan redden. Omdat hij erg schuw is (was: hij trekt al best bij) denk ik ook niet, dat hij een echt huisje had. mss een boerderijkat of zo.
Hij was dus wel echt schuw. Maar inmiddels rent hij niet meer weg, als je met eten komt (zou ik ook niet doen als ik zo mager was) Stuivertje:
Spelen doet hij (nog) niet. Maar hij vind het inmiddels wel fijn al, als ik hem aai / knuffel. Hij kan lekker hard spinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve dierenvriend KatjeD
Super wat je allemaal voor dit beestje doet en over hebt!Geweldig voor hem dat jij hem hebt gevonden hij had het niet beter kunnen treffen!Als je het niet goed zou doen zou hij zich nu echt niet al laten knuffelen door jou,hij voelt dat je een goed mens bent!
Wat betreft zijn leeftijd,ik denk dat de dierenarts dat wel een beetje in kan schatten.
Ga je hem houden en zo ja heb je al een naam bedacht?
Groetjes van vlindertje en kopjes voor het katje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meer dan je nu doet kan je niet doen behalve dan zorgen dat hij op temperatuur blijft.
en let er op dat het geen obstipatie krijgt.
je bent goed bezig de rest moet het beestje echt zelf doen maar gezien de liefde die het krijgt heeft hij/zij al een hele dikke voorsprong en een goede basis.
heel veel succes gewenst en hoop het beste voor jullie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed bezig!!! Toch wil ik je wel even vertellen (vanuit jaren ervaring in de kitten/katten opvang) Dat jonge dieren waarbij het verteringsstelsel lang heeft stilgelegen, het vaak lijkt de eerste dagen dat ze goed opknappen, door veel eten, maar dat het na een dag of 3 toch mis gaat. Dat komt omdat er door heel lang stilliggen van het hele verteringsgestel schade ontstaat aan de darmen en ingewanden. Het voedsel wat er dan in komt word niet goed verwerkt en dan sterft het beestje toch nog van de honger eigenlijk. Wat dan opvalt is dat het diertje na wat eten, een hele dikke buik/maag krijgt, dat is logisch natuurlijk, maar het moet na 2 uurtjes wel weer afzakken. Ook komt normale ontlasting meestal niet op gang, maar water dunne diaree. En het plassen blijft uit of staat niet in verhouding met het ingenomen vocht......................
Heel vaak gaat het ook goed gelukkig, maar begin pas met juigen als je een volle week verder bent en het poepen en plassen goed gaat.
Succes!

Het beste antwoord

Je doet het prima zo. Het heeft tijd nodig om zo'n beestje weer op gewicht te krijgen. Het is niet goed als dit in korte tijd gebeurt, het lichaampje moet wennen aan meer volume. Gewrichten zijn meer gewicht niet gewend, dus rustig aan is heel belangrijk.
Doordat de kitten weinig vet om de botten heeft, zal hij het sneller koud hebben. Nu we de koudere periode in gaan, zou je een mandje bij de verwarming kunnen neerzetten, zodat hij warm kan gaan liggen.
Verder gewoon doorgaan zoals je bezig bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi IljaChiena.
Bedankt voor je antwoord.
Het stelt me gerust, dat ik het goed doe.
Nu verder gewoon geduld.
Hij heeft inmiddels een eigen plekje gevonden.
Naast een kist, zodat hij snel kan verstoppen.
Ik heb er een kussentje ingelegd, stelt hij erg op prijs (grappig toch he).
En ik zal rekening houden met de verwarming! (goeie tip) We hebben vloerverwarming, dus dat komt goed uit. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Duidelijk antwoord en goede tips!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals bedankt voor je tip van de verwarming.
Hij heeft helaas al 2 dagen diarree, ondanks anti-diarree creme (weet de naam even niet. Kyola of zo).
Dus zometeen naar de dierenarts.

Andere antwoorden (3)

Je bent goed bezig denk ik. Zelf heb ik het zelfde gehad met een puppy, maar deze eet hele andere dingen dan een kat denk ik. Wat ik heb gedaan is veel met de pup gespeeld en veel gevoerd, maar in vele kleine porties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de hulp van de DA te hebben in geroepen heb je de juiste start gemaakt maar het beestje moet het helaas zelf verder doen.
Je kunt hem extra lekkers geven die een beetje vet bevatten bv plakje worst (geen varkensvlees/ Beetje koffiemelk (poedermelk)/ stukje zalm.
Houd wel goed zijn ontlasting in de gaten.
Geef zijn eten niet in een bakje zodat hij het weg kan slobberen maar bv van een lepeltje (dus voeren) Als ze nl langzaam eten zal de voeding beter worden opgenomen.

De DA kan een redelijk inschatting maken wat betreft de leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik gaf mijn katje dat ie nog klein was en ook niet zo,n goede start had altijd kleine beetjes brinta,dat vond hij erg lekker en hij is nu al 13jaar oud.
Bronnen: