Mag je een kat -als hij pijn heeft- een paracetamol geven?

of zou dat heel schadelijk zijn voor het dier en wellicht niet eens helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.5K

Antwoorden (9)

Katten kunnen Paracetamol niet en Aspirine slechts heel langzaam afbreken zodat er al snel sprake kan zijn van een overdosis en dus een vergiftiging.

Als je op de bron klikt, staat een hele uitleg...

Toegevoegd na 45 seconden:
Paracetamol geeft aanleiding tot een verandering in de rode bloedcellen, waardoor ze te weinig zuurstof kunnen vervoeren. Het dier krijgt dan een zuurstof tekort met alle gevolgen van dien. Verder kan uw kat ook gaan speekselen en kan er zwelling van de kop en de voeten optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Het lichaam van een kat is veel kleiner als dat van een mens en dus krijgt de kat een overdosis (net als dat baby's niet dezelfde hoeveelheid mogen als volwassenen) Tevens hebben katten een heel andere spijsvertering als mensen.
Dus nee, nooit doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat je het heel moeilijk krijgt om een juiste dosis te geven, zodat de lever van je kat niet een enorme opdonder krijgt...

Toen de 60 kg zware hond van een vriendin op het eind van haar leven veel pijn leed, kreeg de hond af en toe een sinasprilletje : een kinderasprientje (na overleg met de dierenarts)

Maar een 6 of 7 kilo zware kat ( als hij/zij al zoveel weegt?)...
ik zou het niet doen.

Morgenochtend gelijk naar de dierenarts, lijkt me een beter idee.

Of, naar aanleiding van de vraag over dronken katten, waarbij rieneke vertelde dat veel katten gek zijn op Baileys : misschien een medicinaal vingerhoedje Baileys geven, zodat de kat wat sneller in slaap kan vallen, als de pijn het dier wakkerhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee en zoizo al geen hele het arme beesie weegt een paar kilo en een paracetamol is voor een volwassene van zeg 70kilo gemaakt grote kans dat het beest overlijd aan een overdosis als het beest veel pijn heeft kun je beter even langs de dierenarts gaan voor een pijnstiller die speciaal voor katten ontwikkeld is.
even ter verglijking 25 paracetamols in een keer is al dodelijk voor een mens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, in geen geval paracetamol geven, ook geen klein beetje!
de lever van katten kan dit niet aan.
pijnstilling is sowieso moeilijk bij katten, als je niet naar de opiaten wil grijpen.
bij de dierenarts kan je meloxicam halen (voorheen metacam).
zelfs daar moet je al uiterst zorgvuldig mee omgaan, omdat de werkzame dosis en de toxische dosis dicht bij elkaar liggen.
nooit zelf gaan dokteren dus!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie korte & duidelijke uitleg, Rien. Dat verdient een TIEN,van mij vast één op voorhand!
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt keesje! :)
nee, dit is hetzelfde als dat jij geen medicijnen neemt die voor dieren bedoeld zijn. Dat doe je hopelijk ook niet.

Ga als de kat pijn heeft ermee naar de huisarts en laat je door iemand diegene adviseren.

Toegevoegd na 3 uur:
met huisarts bedoel ik natuurlijk dierenarts

(ik moest vanmorgen zelf naar de huisarts, zal daar wel mee te maken hebben)

Toegevoegd na 3 uur:
met huisarts bedoel ik natuurlijk dierenarts

(ik moest vanmorgen zelf naar de huisarts, zal daar wel mee te maken hebben)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft niets over waarom de kat pijn heeft? Hoe oud is je kat?
Is er sprake van een verandering in zijn/haar eetpatroon, wat is de oorzaak van de pijn?

Ga langs bij de dierenarts en achterhaal de oorzaak!!

En geef zeker geen pijnstillers bedoeld voor mensen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is zeer onverstandig zoals anderen al hebben geschreven. Eén paracetamol kan al dodelijk zijn. Een kattenlijf werkt anders dan een mensenlijf; katten zetten medicijnen heel anders om dan mensen.

Ik snap ook niet zo goed waarom mensen dit soort dingen overwegen: als je vermoedt dat je kat pijn heeft of ziek is, is er maar éen ding dat verstandig is: de dierenarts raadplegen!

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige

Toegevoegd na 2 minuten:
Er wordt hier iets geschreven over Meloxicam. Er zijn echter meerdere pijnstillers die voorgeschreven kunnen worden. Ook hier geld: vraag het de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet doen! Katten hebben een heel andere stofwisseling dan wij...en mensenmedicijnen kunnen voor hen behalve onwerkzaam zelfs giftig zijn....
bij pijn moet je echt even langs je dierenarts...er moet misschien toch ook wat aan de oorzaak gebeuren...