Wij hebben net twee dagen goudvissen. Mijn kleuter rent veel rond of staat soms tegen het glas van de waterbak aan. Gaan de vissen hier aan wennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (8)

Op den duur wel maar het kan ook zijn dat ze gestrest raken en sterven.Het is beter om alleen te kijken en niet te kloppen tegen de bak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vis is een gevoelig dier en kan gemakkelijk gestresst raken van veel drukte om zich heen. Probeer ervoor te zorgen dat je kindje niet in de bak gaat graaien of op het glas gaat slaan. Dat laatste geeft enorm veel geluidsoverlast voor een vis en daar kan hij zelfs aan dood gaan.
13 jaar geleden
Zoals eerder al gezegd zijn vissen gevoelig voor stress wat veroorzaakt kan worden door harde geluiden.
Ze kunnen makkelijk het loodje leggen als iemand buiten een gat in het ijs hakt waardoor zelfs hun trommelvlies kan scheuren.
Voor binnen is het erg belangrijk dat het schone water de zelfde temperatuur heeft als het vuile water bij verversen,omdat ze anders verkouden kunnen raken en stikken.
Ik heb zelf 7 jaar 2 goudvissen in een kom gehad.
Toen ik ze bij verhuizen achterliet bij de buren waren ze binnen 2 weken dood...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ze kunnen er aan wennen. Zorg wel dat ze er niks in kunnen gooien!
Ik heb jarenlang voor de vissen in een kinderdagverblijf gezorgd, daar werd ook regelmatig tegen de bak aan getikt, handjes er tegen etc.
Gekker nog, wij sloten om vier uur. In de grote vakantie stonden ze bij mij thuis, en prompt om vier uur gingen ze slapen:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar gaan vissen niet aan wennen! Hoe vaak zie je niet bij een dierenwinkel op de ruitjes staan niet tegen glas kloppen! Je vissen raken zo erg van streek dat ze ws geen lang leven hebben. Als je kleuter de hele dag tegen jou kamer raam aan, dan raak je ook gestrest op den duur. Kleuters moet je uitleggen dat dat niet mag....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijken is ook anders dan kloppen, ik zou die beestjes wat rust gunnen, laat het de buurman zijn die de hele dag bij jullie voor de ramen staat te loeren, kijken of je het na 2 weken ook nog gezellig vindt. Heel veel geluk met de visjes en leg je zoon gewoon ff het e.e.a. uit. dan is iedereen blij
Nou vissen kunnen zich letterlijk doodschrikken. Ik heb wel eens gehad dat mijn broertje ruzie en zijn deur dicht gooide. Er waren gelijk 3 vissen dood van de schrik. Of teveel stress. Kan ook dodelijk zijn. Ik zou je kleuter maar eens leren dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissen zijn ook dieren, waar we met respect mee om moeten gaan, we zijn dus verplicht de leefomstandigheden zo optimaal mogelijk te houden.
Een plaats waar de kleuter tegen het glas kan slaan, is een heel slechte plek!
Leuk voor de kleuter, maar vissen zijn geen speelgoed, maar dieren.
Vissen raken in de stress en zullen niet lang leven.
Ik ben bang dat ze toch al niet zo lang zullen leven, door te weinig kennis van het houden van deze dieren.
In iedere waterbak kan je wel twee goudvissen gooien, maar hoe is het met de waterkwaliteit, de planten in de bak, het voer, water verversen, licht voor de planten enz.
Als ik je vraag lees, vrees ik het ergste.
Nee ik denk niet, dat de vissen hier aan gaan wennen, vissen horen een veilige plek te hebben om bij gevaar weg te schuilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bak op een hogere plek zetten zodat je kind er wel naar kan kijken maar niet tegen aan kan meppen.
Mooie gelegenheid om je kind te leren met respect om te gaan met dieren, hoe klein ze ook zijn.
Bij kleintjes verdwijnt de aandacht voor dieren soms snel. En keert met tussenpozen weer terug. Maar dan moeten ze wel weten hoe ze daar mee om kunnen gaan.
De vissen kunnen niks terug doen. Ze zijn volledig afhankelijk van de mens. Gun ze een leuk leven bij jullie.

Bij een tuincentrum hier hangen sinds kort briefjes op het glas van de dieren: niet tegen het raam kloppen. We zwaaien toch niet terug....