Mijn hond stinkt enorm uit haar bek. Wat is hier aan te doen?

Onze hond stinkt al vanaf dat ze pup was enorm uit haar bek. Ze is nu 6 jaar en de stank is er nog steeds.

Onderzoek door de dierenarts wijst niets uit: geen tandsteen, geen tandvleesontstekingen, geen rotte kiezen of tanden. Haar ontlasting is normaal, verder heeft ze ook nergens last van. Ze heeft geen geplooide huid bij haar bek. Ze krijgt brokken te eten (Eukanuba). Ze eet en drinkt gewoon goed, is goed op gewicht en heeft een prachtig glanzende vacht.

We hebben al van alles geprobeerd: tandenpoetsen, dental sticks, verschillende soorten voeding, maar niets lijkt te helpen.

Verder is het een vrolijke hond en lijkt ze zelf nergens last van te hebben, dus een groot probleem is het niet, meer een klein ongemak als je er naast zit en ze trekt haar bek open...

Heeft iemand ideeën of tips over oorzaak en/of oplossingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
39.6K

Antwoorden (8)

Geef hem af en toe een bot, waar hij op kan knagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er weinig aan te doen is. Die stank komt niet vanuit haar bek, maar vanuit haar maag. Jouw hond krijgt (net als mijn hond) het beste van het beste, is super gezond en ziet er prachtig uit, maar ook die van mij heeft een vreselijke lucht.

Bij andere honden van kennissen heb ik dat wel eens gevraagd. Maar grappig genoeg knijpen mensen dan direct hun neus dicht of maken zo'n wapper-gebaar met hun hand. Herkenbaar blijkbaar. Omdat ook hun hond zo'n vieze adem heeft.

Aan de andere kant: het is een dier. Als mens zou je een spray-tje gebruiken of actie ndermen. Eigenlijk stoort het me niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voor de hand liggende dingen zijn kennelijk uitgesloten. Ik zou het toch in het voer zoeken. Onze hond krijgt vlees (Carnibest) te eten, en nooit brok. In brokken zitten granen en daar krijgen ze gisting van in de darmen.
Sinds onze hond dit eet, laat hij geen vieze winden meer, zijn poep stinkt niet meer, en hij heeft geen vieze ogen meer.
Als je de vieze adem echt een probleem vindt, zou je vleesvoer eens kunnen overwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat er eigenlijk al, maar onze hond van 9 stinkt inderdaad ook verschrikkelijk uit haar bek.
Krijgt ook alleen droge brokken, en regelmatig botten (hard en zacht) om op te knagen. Niks werkt, dus ik laat het maar zo.
Tandenpoetsen ook geprobeerd (met tandpasta) maar dat is alleen maar een spel voor haar (ze kauwt net zolang totdat de borstel knakt).
Er zit weinig anders op dan negeren, sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt korreltjes kummel door zijn eten doen,of even laten weken in warm water dit kan geen kwaad ,het helpt ook bij de mens dus waarom dan ook niet voor de hond.Je kunt het altijd proberen ,baat het niet schaad het niet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het bij onze honden opgelost door ze de ene dag wat gesneden rauw lams- of runderhart met gekookte andijvie, een halve bruine boterham en een mespunt Gistocal te geven, en de andere dag brokken, en ééns per week een gekookte mergpijp (maakte ik soep van) om de tanden schoon te houden.
Maar of het bij jouw hond werkt weet ik niet. Dat zou je kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behandelingen
Het beste middel tegen slechte adem veroorzaakt door plaque en tandsteen is kauwen.
Dat geldt vooral voor honden die alleen zacht voedsel krijgen waardoor ze niet of amper hoeven te kauwen of schrapen.
Om de paar dagen een rauwe wortel boent plaque weg en vult de voorraad vezels en vitamine A en C aan. Kauwstaven uit de winkel of een knook hebben ook een goed effect.
Om indigestie te vermijden geeft men best geen te vet voedsel.

Voor een snelle oplossing kan men gebruik maken van verschillende soorten mondspoeling voor honden.
Deze bevatten chloordeoxide, dat werkzaam wordt door de warmte in de bek en zodoende de afvalstoffen afbreekt.
Gebruik geen mondspoeling voor mensen want dit bevat meestal te veel alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze hond krijgt uitsluitend versvoer te eten, (carnibest of smuldier, wel de complete variant) nooit brokken. om tandsteen tegen te gaan krijgt ze een bot. en ook geen last van stank :) ik raad iedereen versvoer aan, het is zoveel gezonder en natuurlijker dan brokken.