Waarom gaat onze hond (amstaff) voor ons zitten?

Onze hond gaat wanneer wij op de bank of aan tafel zitten met zijn rug naar ons toe voor ons zitten. Ik vraag me af of dit gedrag uit haar waakzaamheid of dominantie voortkomt of kan het ook andere oorzaken hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Misschien denkt hij, ik zal beleefd zijn en waakzaam, dan krijg ik straks ook een lekkere maaltijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hond doet dit ook altijd als wij op de bank zitten. Hij doet dit in ieder geval omdat hij lekker achter zijn oren gekroeld wil worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan dominantie zijn maar dat hoeft niet persé. Het hangt er een beetje vanaf of jouw hond je zondermeer de ruimte geeft als jij opstaat en/of de ruimte verlaten wil. Hoe reageert de hond als er een onbekende wil aanschuiven ? Staffies kunnen uiterst baasgericht zijn en dat kan dusdanige vorm aannemen dat jij haar eigendom wordt. Voor de zekerheid zou ik haar een vaste plaats in de kamer geven waar je haar dan heen stuurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij waakzaamheid gaat de hond vaak op een strategische plaats zitten of liggen. Dit is meestal wel zodanig dat hij zowel zijn baas/gezin in de gaten kan houden als de omgeving of ingang.

Bij dominantie wil hij de baas zijn en zal dan stomweg op jou plaats op de bank gaan zitten.

Blijft over: nieuwgierigheid. In zijn zijn beleving zitten jullie ergens naar te kijken (de tv zal meestal ook wel aanstaan als dit gebeurd) dus kijkt hij daar ook heen.

In vroeger tijden toen ik nog aan motorcross deed en ik zat te sleutelen aan de machine kwamen mijn honden vaak ook naast me zitten en keken waar ik keek: naar de plaats waar gesleuteld werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn amstaff doet dit altijd wanneer ik op de bank zit en tv kijk, dan gaat ze meekijken. af en toe kijkt ze achterom of wij er nog wel zitten. ik denk uit bescherming.