Hoe lang duurt het voordat kattenhaar terug gegroeid is?

Katten laten steriliseren. Nu twee poezen met kale buikjes... Hoe lang gaat dit duren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
44.1K

Het beste antwoord

De haargroeicyclus van de kat.

De lengte van kattenharen is genetisch bepaald en kan dus per kat verschillen. Het haar begint in 60 tot 90 dagen te groeien tot die lengte (anageen) en na een korte overgangsperiode (catageen) en 40 tot 60 dagen rust ( telogeen) valt het uit. Dan maakt de oude haar plaats voor een nieuwe haar en begint de cyclus weer opnieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus zijn ze de eerste 60 dagen kaal?
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, het heeft die tijd nodig om tot de oude lengte terug te groeien, +

Andere antwoorden (6)

bij onze katten duurde het ongeveer 4a6weken
hangt volgens mij ook een beetje van de rassen af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies weet ik het niet meer, maar wel dat het heel snel ging, ik dacht ca. een week of twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had jij ook een kaal buikje? Koud hè?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik had een koud zijkantje (nieuwste methode steriliseren), maar mijn zusjes hadden wel een kaal buikje!
Bij die van ons ca. 6 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, jij ook.
Er komt eerst een soort dons, dus ze zijn al vrij snel niet kaal meer, maar je ziet wel heel goed dat ze op die plek geschoren zijn.
Na een paar weken zie je het verschil tussen de 'oude' vacht en die op de geschoren plekken alleen nog aan de lengte, en nog wat later zie je geen verschil meer.
(Kat hier een tijdje terug geopereerd aan een paar abcessen, en ach ach wat ziet dat er toch ontzettend zielig uit, en wat is een kat dan ineens klein ;p)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het duurt een paar weken maar het blijft toch altijd een beetje dunner haar dan voor de sterilisatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terwijl ik dit lees, ligt naast me mijn jongste meid van 7 maanden, zij is zo'n 3 weken geleden gesteriliseerd! Even kriebelen over de buik en ik zie dat ze alweer een aardig vachtje heeft, nog niet helemaal op lengte. Volledige lengte kan 2 tot 3 maanden duren. Maar als ze loopt, zie je het al bijna niet meer. Wel voel ik nog een uitstekend hechtinkje bij haar litteken, die is nog niet helemaal opgelost dus, dat kan een paar maanden duren maximaal, afhankelijk van het type hechting dat is gebruikt.

Ze hebben geen last van het kale buikje hoor! Alleen de stoppels die in de beginfase teruggroeien kunnen kriebelen, vaak is even krabbelen over de buik dan gewenst :) Wel krijgen poezen na sterilisatie vaak een hangbuikje. Ook omdat ze zwaarder worden. Gesteriliseerde en gecastreerde katten hebben minder voeding nodig, dus pas op dat ze niet te dik worden!