Kat plast naast de kattenbak, hoe verhelp ik dat?

Even een vraagje, ik ben hiermee ook naar de dierenarts gegaan maar ze konden niet echt een antwoord geven. Mijn 7jarige kat gaat in de kattenbak maar plast ernaast. Gebeurd af en toe. Maar is dus super vervelend voor me. Nu overlaatst heb ik van die training plas doekjes gehaald voor puppys en heb ik deze onder de kattenbak gezet. Zodat ze toch ernaast plast, dat de pipi niet op de grond komt. Zelf heeft ze een super grote kattenbak. Dus zou niet weten hoe het zou komen. Heb haar paar jaar geleden laten steriliseren maar de arts zei dat het niet door dat komt. Heeft iemand enig idee hoe ik dit haar kan afleren…

6 maanden geleden
Rieneke1
6 maanden geleden
Is de urine gecontroleerd?
Rmy
6 maanden geleden
Nee geloof van niet.
Rieneke1
6 maanden geleden
Dat is dan het eerste wat moet gebeuren, om blaasontsteking en/of gruis uit te sluiten. Ik zou zo mogelijk naar een andere dierenarts gaan. Hou ons op de hoogte!
Rieneke1
6 maanden geleden
Aanvulling: zet er sowieso een tweede bak bij: veel katten gebruiken vaak een bak voor ontlasting, en een andere bak voor het plassen. Maar eerst naar een competente dierenarts!
Rmy
6 maanden geleden
Oke bedankt, ik ga zo snel mogelijk met haar

Antwoorden (1)

Mijn kat plast naast de bak!
Dit horen wij vaak in onze praktijk. Het is helaas een probleem waar geen eenvoudige oplossing voor is. De redenen voor de onzindelijkheid kunnen namelijk heel verschillend zijn.

-Lichamelijke oorzaken: Urinewegproblemen (blaasgruis en blaasontsteking) komen vaak voor. (zie hoofdstuk blaasproblemen) Hormonen kunnen een rol spelen. Een kat die krols is doet vaak plasjes in huis. Een kat kan naast de kattenbak gaan plassen omdat het ergens anders pijn heeft of zich niet lekker voelt.

- Stress kan om tal van redenen de oorzaak zijn. Dit kan zijn door verhuizing, nieuwe meubels, verbouwing, gezinsuitbreiding, een nieuw huisdier maar ook een ander werkschema van de eigenaar kan al een reden zijn. Katten zijn erg stressgevoelig.
- De kattenbak zelf. Er kunnen 101 redenen zijn waarom de kat ineens niet meer in de kattenbak wil.
Zorg dat de bak groot genoeg is. Een kat moet zich makkelijk kunnen ronddraaien in de bak.
Zorg dat de bak op een rustige plaats staat. Niet naast een wasmachine of op een plek waar constant mensen langs lopen.
Zet de kattenbak niet vlak naast zijn etensplek.
Onderzoek heeft uitgewezen dat geparfumeerd grit en houtkorrels het minst populair zijn. Probeer verschillende soorten om te ontdekken wat uw kat prettig vindt.
Sommige katten willen niet op een overdekte bak. (Dan zitten ze opgesloten)
Zorg dat de kat ongestoord van zijn bak gebruik kan maken.

Wellicht overbodig maar heel belangrijk: Hou de bak goed schoon!
D.w.z. elke dag ontlasting eruit scheppen en minimaal 1 keer per week helemaal leeg en schoon maken.
fremar
6 maanden geleden