Hoe heet zo iemand die de gedachten van dieren kan lezen en waar kan ik die vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Dat noemen we - in navolging van het boek de Paardenfluisteraar - inderdaad een (dier)fluisteraar. Voor honden en katten vooral.

Overigens lezen ze niet zozeer de gedachten van dieren (pas op met charlatans die dat beweren !), maar zijn het in de regel gewoon ' diergedragdeskundigen' /dieren"psychologen" zo je wilt die zich heel sterk verdiept hebben in het gedrag van een bepaald type dier, en door observatie en er mee te werken / spelen behoorlijk goed kan zien wat er eventueel mis is en verholpen kan worden.

Daarbij speelt overigens een flink stukje psychologie richting het baasje een enorme rol. De relatie tussen mens en dier is natuurlijk een wisselwerking, en veranderingen bij problemen moeten in de regel vanuit het baasje komen, en niet vanuit het dier.

Zoals hondenfluisteraar Cesar Milan altijd treffend zegt : ik richt honden af, en ik voedt mensen op. Dat is waar het in de praktijk inderdaad vaak op neerkomt.

Je vindt ze het makkelijkst via Internet door te zoeken op / rond je woonplaats. Vaak kunnen dierenartsen je ook wel aan een naam of adres van iemand helpen. Zoek op ' (dier)fluisteraar , - psycholoog of -gedragsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
een gediplomeerd gedragsdeskundige werkt volgens de laatste wetenschappelijke inzichten, en kan je niet vergelijken met fluisteraars die bijvoorbeeld nav een foto van je kat van alles weten te vertellen over wat er in het dier om zou gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ,dat soort idioten moet je zien te vermijden. Maar omdat de term zo ingeburgerd is (vermoedelijk door Milan) spreken mensen ook bij gedragsdeskundigen tegenwoordig vaak van ' fluisteraar' . Wat jij bedoelt is zo'n ' medium' dat beweert (verbaal) met al dan niet levende dieren te kunnen praten . Als je daar je hulp zoekt, ben je denk ik al wel heel ver heen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het beste antwoord, wat mij betreft. Duidelijk en realistisch.

Andere antwoorden (4)

Voor paarden weet ik toevallig dat een dergelijk persoon "paardenfluisteraar" wordt genoemd. Dit is iemand die heel goed weet hoe paarden instinctief reageren op bepaalde lichaamstaal en daarop in zijn/haar benadering naar paarden toe op anticipeert.

Toegevoegd na 14 minuten:
Uit je profiel kon ik opmaken dat je een kattenliefhebber bent. Tot mijn eigen verbazing bestaan er ook "kattenfluisteraars" (zie tevens link hieronder).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah okay :-) Onder de tweede link vind je onder de rubriek "Hulp" het emailadres van de persoon achter de site (die in haar dagelijks leven een kattenfluisteraar is).
Dat heet een dierentolk en houd intuïtief telepathisch communiceren met dieren in.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet het zelf weten,maar geloof niet in die onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze mensen zijn HEEL goed in het begrijpen van lichaamstaal en beheersen die zelf ook.

Dieren kunnen (meestal) niet praten en/of denken zoals wij dat doen.

Een dierenfluisteraar is dus iemand die zelfs tot op vrij hoog niveau kunnen communiceren door het lezen van de lichaamstaal van het dier en daarmee te communiceren.

Ze passen niet zelden simultaan "cold reading" op de baas toe en dus geeft de baas indirect ook (veel) info, welke de dierenfluisteraar ervaart als zijnde uitingen van het dier.

Sommige dierenfluisteraars zijn zich dit bewust meer niet weinigen , waaronder hele kundigen, niet.
Zij projecteren dan wat ze uit het baasje lezen (of gewoon van het baasje horen) op het dier en koppelt DAT terug alsof het dier dat denkt of daarop reageert en vertaalt dat in een voor mensen te begrijpen antwoord.

Het gaat me VEEL te ver dierenfluisteraars als bedriegers te kwalificeren, meestal zijn het gedreven en zachtaardige mensen die niet zelden inzicht over hoe ze communiceren, ontberen en dus zelf ook denken dat ze met het dier daadwerkelijk kunnen praten.

Dieren als paarden , honden en katten hebben heel veel gezichtmimiek, vaak op microniveau ( je moet geoefend zijn om dat te zien/ te interpreteren) .

Tevens zijn fluisteraars naar mensen toe empatisch en hun analysevermogen zorgt niet zelden voor een treffende vaststelling waardoor staaltje van verbetering te zien zijn die
wij voor onmogelijk houden.

Zelfs bij mensen is het zo dat 90-95% van wat we communiceren , nonverbaal doen (door houding , mimiek en andere vormen van lichaamstaal) dus als dat bij een dier ook zo werkt, kan een dierenfluisteraar ruim 90% van de info die mens en/of dier "dwars zit" boven water halen.

Dat is genoeg om HEEL veel mens-dier problemen te helpen oplossen.

Dat sommige dierenfluisteraars zich in mystiek hullen is jammer, of ze begrijpen zelf op mentaal niveau niet WAT ze doen en kunnen of ze bedonderen de boel, dat laatste gebeurt volgens mij niet vaak.

De bekendheid en de kwaliteit die geleverd wordt bepaalt mede de prijs, de prijs op zich is dus geen maatstaf of er wel of geen bedrog aan de orde is.

De fluisteraar die aangaf hoe het werkte in het antwoord voor de mijne gaf het wel duidelijk aan maar veel fluisteraars werken (volkomen) intuitief.
Dat is op zich geen bedrog, het ontbreekt deze mensen alleen aan (zelf) inzicht.
Bedrog is een heel ander verhaal en ook dat komt voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meesten heten "oplichter"
Pas goed op, dat je het geld niet uit de zak geklopt wordt hoor.
Misschien kan je beter hier je vragen stellen, waar je zo'n "kattenfluisteraar" voor zou willen hebben.
Ik denk, dat je dan wijzer wordt. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik weet niet of je iedereen "oplichter" kunt noemen. Zeker, er zijn veel oplichters, dat is helaas waar. Maar hoe noem je iemand die in werkelijkheid (natuurlijk) helemaal niets bijzonders kan, maar die er wel (opr)echt van overtuigd is dat hij wél iets kan? Die persoon is eerlijk en oprecht, hij gelooft écht dat hij een bijzondere gave heeft. In die zin is hij dus geen echte oplichter. Hoewel, je zou kunnen zeggen dat hij ook zichzelf oplicht - maar of je dat dan "oplichter" kunt noemen, is de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Cryofiel. Ik denk wel dat er mensen zijn die erg goed zijn in het "lezen van gedrag"(weet geen ander woord) Zoals Monty Roberts en Cesar Millan, die zien wat een paard / hond "zegt" met zijn lichaamstaal.
Vind ik heel goed en ook heel knap. Maar als mensen gaan zeggen dat ze gedachten kunnen lezen, dan gaat het volgens mij nergens meer over!
Misschien menen ze zelf dat ze echt gedachten van een kat kunnen horen hoor, zeer oprecht.
Maar voor mij blijft zo-iemand een oplichter, of hij heeft ernstige psychische problemen... Ik zeg ook niet, dat iedereen "oplichter" heet. Maar de meesten. En het gaat me dan eigenlijk om het "gedachten lezen".
Mensen die goed zijn in het zien van lichaamstaal, vind ik geen oplichters.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zo te zien zijn we het eens!