Zou je een kauw als huisdier kunnen nemen?

Ik vind het hele leuke en slimme beestjes, en ik vroeg me af, zou je ergens jonge kauwtjes kunnen kopen (3 weken uit het ei ofzo), dan tam maken, en als huisdier houden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.4K

Het beste antwoord

Je kunt ze nergens kopen, maar als je er één vindt die uit het nest gevallen is, dan kun je hem opvoeden en tam krijgen.

En er vallen er nog wel eens wat uit het nest (lees: worden er uitgegooid door andere kauwtjes).
Zo hadden wij er vroeger 3. Twee waren er in onze tuin uit het nest gekieperd en waren nog helemaal kaal.
Een derde vond ik een week later op de weg, die had al wel veren, maar was nog vrij hulpeloos.
We hebben ze gevoerd en gewoon los laten vliegen.

Soms waren ze halve dagen weg, maar tegen de avond waren ze altijd weer terug.
Totdat wij op vakantie gingen... Volgens de buren waren ze na 3 dagen allemaal echt weg.

We hebben er gedurende een maand of 3 veel plezier aan gehad.
Je moet ze echter niet als huisdier willen hebben en in een kooitje stoppen. Die beesten willen gewoon vrij rond vliegen en daar horen ze ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
slecht advies, los van dat je er geen vergunning voor hebt.
zo kweek je kauwtjes die slecht kauws spreken, en op mensen zijn ingesteld.
dit zijn de kauwtjes die bij wildvreemde mensen op het hoofd landen of andere overlast geven, in sommige gevallen met fatale afloop voor de kauw. is dat die drie maanden plezier waard?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het alternatief 25 jaar geleden was om die beestjes aan hun lot (de buurtkatten) over te laten.
Rieneke1
11 jaar geleden
hangt er denk ik van af waar je woont?
de volgelopvang waar ik bij werk bestaat nu 38 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klein dorpje in Twente.
Rieneke1
11 jaar geleden
als je midden in het boerenland woont, geen opvang in de buurt, dan heb je denk ik weinig keus. maar als er eniszins de mogelijkheid is ze naar een opvang te brengen, dan is dat veel en veel beter voor de kauw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ik ben opgegroeid, was het volkomen normaal, dat je een eenzaam jong kauwtje mee naar huis nam en hem groot bracht, vaak tot grote overlast bij buren!
Zelfs tot politie aan toe, vanwegen door de kauw gestolen kleine voorwerpen.
Voor de ouders een ramp, voor ons kinderen geweldig!
Ook waar ik nu woon, heb ik er jaren lang een gehad, maar werd op den duur heeeeel vervelend, ik stak de prijskaartjes bij de planten en achter mij, trok hij ze er weer uit, legde ik mijn pen even neer, weg pen, vond je nooit meer, op den duur ging hij kinderen aanvallen, gewoon voor de pret.
hij daagde iedere dag de kat uit en ging steeds verder.
Totdat de kat het zat werd en hem pakte, einde kauwtje...........

Andere antwoorden (3)

nee, de kauw is een beschermde vogelsoort dus dat mag niet
11 jaar geleden
doe maar niet; de kauw is een beschermde vogel.
verder heeft een kauw een gecompliceerd sociaal leven in de kauwengroep; dat zou je hem toch niet willen ontnemen?
in de vogelopvang zijn we juist zeer afstandelijk naar opgroeiende kauwtjes, die we ook altijd als groep huisvesten.
kauwtjes moeten kauwse leventjes kunnen leiden.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juustem!!! +1!
Lijkt heel leuk, maar niet doen.
Indien een tam gemaakt kauwtje eenmaal volwassen is geworden, zijn het net baldadige kinderen die van alles uitspoken!!
Ze kunnen kinderen in hun gezicht gaan pikken, aan hun oren trekken, een bril proberen af te pakken, pikken naar ogen, oorringetjes pakken, aan knoopjes van kleding trekken, ze stelen kleine voorwerpen, zoals lepeltjes, klein gereedschap, autosleutels, aanstekers, pennen enz. enz.
terug te vinden ergens in een dakgoot.
Maar dat doen ze ook bij de buren!
Komen huizen binnen, vooral slaapkamers en stelen daar glimmende dingen.
Ze kunnen een hekel krijgen aan bepaalde kinderen die ze gaan gaan vallen, maar ook bepaalde volwassenen, mogen ze niet en dat laten ze dus goed merken, door telkens in hun haar te vliegen en te pikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Goed antwoord Hichcock! plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha Ivana :) het zijn idd baldadige dieren, de men bezig moet houden.
ook dan blijven ogen erg boeiend (wellicht door het glimmen alleen al) zelf vind ik het leuke dieren juist vanwege die kwajongensstreken. afgezien van het feit dat je ze niet mag houden, tenzij de dieren de juiste papieren en voetring hebben (dus ook geen dier wat uit een nest is gevallen) hier dier flink de ruimte moet hebben, men tegen dit gedrag kan en altijd op zijn hoede wil zijn als de zwarte donders in de buurt zijn, geen ruzie wil hebben met de buren of andere mensen waar ze jatten/lastig vallen/ iemand het licht uit de ogen kunnen pikken en dit gegarandeerd kan voorkomen, het dier echt gestoord wordt in een kooi, je kan leven met het 'partner zijn' van zo'n dier, nu en dan aardig wat herrie ervan kan hebben, blijven het dieren met een hele aparte gebruiksaanwijzing. kortom, niet geschikt als 'huis'dier als je aan een kind idd net zoveel werk hebt..... welke op zijn te voeden. dit in tegenstelling tot kraaiachtigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hichcock! ha, he, he, het kwartje valt hier in Zeeland! ;-)
Ivana toch!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HAHAHAHA!!! kwam het kwartje met de postduif Ed, of viel het in eurocenten? OMG Ed, geweldig die reactie van je! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor per postduif!
Dat kwam ik was houtduiven aan het schieten voor de BBQ en toen schoot ik per ongeluk een postduif en daar viel het kwartje uit.
Oh jee, dit is chatten, dus..................
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, dit is een reactie onderbouwen, en nog wel super serieus ook! :)) wens je eetsmakelijk.
wie weet wat je nog meer aantreft in de houtduiven.
hier tref ik enkel andere dingen aan die eruit vallen, en helaas ook nog eens op mijn raam..... zucht.
(maar ze klinken wel gezellig die koddige onhandige dikkerds, dus ik vergeef het altijd meteen) ;-)