Kan er iemand ons wat vertellen over onze gevonden grasparkiet?

Tijdens een wandeling zagen wij tot onze verbazing een parkiet in het water vechten voor haar leven.We hebben haar kunnen redden.Bij thuiskomst zagen we dat ze geen staart had,deze groeit nu een beetje, maar wel raar naar beneden. Ze eet wel goed, maar ze zit heel veel te plukken en te ratsen, ook aan haar tenen,net of ze jeuk heeft, is dat normaal?Ook blijft er heel veel ontlasting aan haar achterste plakken, als we dit willen schoonmaken bijt ze heel erg dus is het erg moeilijk om haar te pakken en is ze gelijk weer een en al stress.Kunnen we haar nog tam krijgen op een of andere manier? En hoe kunnen we haar het beste pakken zonder dat vlijmscherpe snaveltje in een van je vingers te voelen?Zou haar het liefste af en toe in de kamer willen laten vliegen als haar staart lang genoeg is.Maar is dit wel verstandig?De bijgevoegde foto is van toen we haar nog maar net hadden gevonden.
Ze zit nu in een goede parkietenkooi met alles wat ze nodig heeft.Dus wat kunnen we nog meer doen om haar nog een beetje leuk leventje te geven.We weten niet veel van parkieten, wel dat het een vrouwtje moet zijn de neusdop is bruinachtig.Maar of ze wel helemaal gezond is?Wel zit ze vaak een soort van te zingen, slaapt ook op een pootje geloof dat dit wel goede tekens zijn.Wie kan ons iets vertellen over Sjors, want dat is haar naam.
b.v.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Wat super, dat jullie Sjors hebben gered en zo goed voor haar zijn!
Om te beginnen geef ik je een site, waar heel veel info staat over grasparkieten:
hettp://www.vogel-base.nl/gras2

Je hebt al veel goede antwoorden gekregen op je vragen.
Helaas schrijf je niet hoe lang je haar al hebt.
Geef haar zoveel mogelijk totale rust. Voor vogels is het altijd heel belangrijk ze rustig te benaderen, niet wild. Dus geen wilde bewegingen of harde, drukke stem. Geef haar 's-avonds en 's-nachts een doek over de kooi, ook als ze gewend is.

Die plakkerige ontlasting kan komen, omdat ze een tijdje geen goed voer heeft kunnen eten, omdat ze buiten was. Dan is de kans groot, dat ze vanzelf zal herstellen.
Geen sla geven! Misschien beter om nu geen groenvoer te geven als de ontlasting nog plakkerig is. Als dat weer goed is, dan een blaadje andijvie.
Probeer haar zo min mogelijk te pakken om de ontlasting weg te halen, alleen als het echt nodig is.

Ik denk, dat het moeilijk is om haar helemaal handtam te krijgen: het makkelijkste gaat dat met hele jonge vogels. Maar tammer dan nu moet kunnen, als je er geen andere vogel bij neemt en pas als ze helemaal goed is gewend. Vraag is, of dat het beste is voor haar..... misschien is een mannetje erbij leuker, maar dat is aan jou.
Neem je er 1 bij, dan worden ze niet tam, omdat ze dan elkaar hebben.
Of het verstandig is haar los te laten vliegen moet je bekijken als ze gewend en volledig rustig is.
Slapen op 1 pootje is een goed teken, zeker als ze de snavel dan op de rug legt. Ook is het een goed teken, als ze een knerpend geluid met de snavel maakt.

Heel veel plezier met Sjors!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik had ergena gehoord dat als papagaaien stess hebben ze gaan plukken
Misschien heeft jullie grasparkiet dat ook

Zet hem in een rustige kamer waar niet constand iedereen in en uit loopt

Leuk beestje trouwens :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een vrouwtje. Als je haar wilt schoonmaken zonder gebeten te worden, moet je haar met de hand over de rug pakken en tegelijk met duim en wijsvinger de snavel aan beide zijden vastpakken. Je kan haar dan op de rug houden in je handpalm en kijken wat er met haar poepgaatje aan de hand is. Als het vastgekleefd zit, kan je het schoonmaken met een beetje sla- of olijfolie.
Misschien is ze ziek. Leg een doek over de kooi zodat ze alleen de voorkant van de kooi als uitkijk heeft. Zorg dat ze niet op de tocht zit. Een beetje warmte kan wonderen doen. Dierenartsen kunnen hier weinig mee. Goed voer, vers water en rust kan helpen. Als ze zich eenmaal prettig voelt, zal ze beslist rustiger worden.
Ivana
12 jaar geleden
Als ze zingt en ze zit op een poot, dan is ze niet ziek. En natuurlijk moet je haar laten vliegen als ze een tijdje bij jullie is en gewend is. Gewoon (zo deed ik het) de kooi open zetten en zien waar het schip strandt. Meestal hebben ze al lang door waar de kooi staat en gaan ze zelf terug. En wat dacht je van een echtgenoot voor Sjors? Het is zo veel leuker voor een parkiet als er een wederhelft is. Veel geluk! (en geef haar veel aandacht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het plukken kan stress zijn of een flinke rui maar ook luis of vederrot. Krabt ze ook? Als je haar vastpakt en tegen de veertjes in blaast kan je kijken of je beestjes ziet, hele kleine zwarte. Als de nieuwe veertjes aangroeien en de schacht (wit omhulsel) blijft om de veer zitten en laat niet los is het vederrot. Hiervoor zijn middelen te koop bij dierenspeciaalzaak of arts. Je kan haar wel helpen om extra vitamines in het water te geven en eivoer te geven zodat ze sneller door haar rui heengaat. Als haar poepgaatje steeds vies is heeft ze mischien diarree of zit ze veel op de bodem v haar kooi? De veertjes kun je ook een beetje wegknippen. En zoals hier boven ook al vermeld staat rust en warmte doet wonderen. Als je haar laat los vliegen: Doe je gordijnen dicht want ze vliegen tegen het raam en is het mischien wel een idee om een schep/vangnetje te kopen als je haar moet vangen als ze niet terug de kooi in gaat. Verder kan je haar mischien ook uit haar kooi pakken met een handschoen of een theedoek, over de rug, buikje, hoofjes en pootjes vrij en dan kan je haar daarna voorzichtig! over de rug vast pakken met duim en wijsvinger net onder de snavel.
Heel veel sucses!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb niet echt info over de grasparkiet.
maar ik weet wel dat grasparkieten sepia lusten.
sepia is het skelet van een inktvis.
je kan dat vinden op het strand.
en ik heb nog een paar sites gevonden.
http://www.parkietenfreak.nl/
er staat op over de voeding en het tam maken en nog veel meer.
http://www.spreekbeurten.info/grasparkieten.html
http://lisa-het_genie.infoteur.nl/specials/grasparkiet.html
http://people.zeelandnet.nl/kaja24/parkiet.html
kijk anders is op google.nl en dan zoek je in google info over grasparkiet.
dan vindt je de sites die ik hier heb en nog andere site's.
'k zal de link ff door geven.'
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=info+over+grasparkieten&oq=info+over++gras&aq=2&aqi=g2&aql=&gs_sm=e&gs_upl=10872l21956l0l23531l30l29l9l7l4l0l249l2115l2.7.4l13&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=c1e2d2cd87a289f0&biw=1280&bih=907