Hoe kan ik het beste een 6 jarige binnenkat aan de buitewereld laten wennen?

5 weken geleden heb ik een Noorse Boskat gekregen.
Ze komt uit een cattery en is niet gewend om buiten te lopen.

Ik woon in een rustig hofje maar telkens als ik de deur open zet blijft ze met haar achterpootjes binnen staan maar vreemd genoeg op een nacht zette ik ook de deur een keer open ( alleen maar om even naar de sneeuw te kijken ) en mevrouw stapte pardoes naar buiten en maakte zich uit de voeten.

Ook heb ik al een keer geprobeerd om haar aan een tuigje mee te nemen maar daarvan raakte ze alleen maar in paniek.

Wat kan ik het beste doen? Gewoon maar afwachten totdat ze vanzelf naar buiten ga?

s'Nachts wil ik haar niet buiten hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Laat de poes idd zelf beslissen of ze naar buiten gaat, hoever weg en hoe lang. Mijn ervaring is dat het genetisch vastligt of een kat een binnenblijver is of niet. Ik heb een kat gehad die vaak binnen moest blijven en die heeft dat, ook toen hij alle vrijheid had, nooit meer verandert. Mijn andere kat, die ik zelf als binnenkat wilde laten opgroeien, heb ik nooit binnen kunnen houden. Het buitenzijn zat gewoon in zijn bloed. Geef je poes dus alle gelegenheid om te doen wat ze zelf wil en als je jouw huis als een veilige rustige basis met voer en water beschikbaar houdt, dan zal ze altijd weer terug komen.
's Nachts kun je haar roepen. Het is een poes, dus of ze ook daadwerkelijk reageert, is een vraag die jij alleen kunt beantwoorden nadat je hebt geprobeerd om haar te roepen en mee naar binnen te nemen. Je kunt katten een ritme aanleren. Als je haar dus op een vaste tijd roept om naar binnen te gaan dan zal de kat dat gaan leren en ook waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt haar het beste op haar eigen tempo laten beslissen of ze wel of niet naar buiten wil. Laat altijd de deur open, zodat ze direkt weer naar binnen kan rennen als ze ergens van schrikt. Ze zal dan waarschijnlijk een paar meter gaan verkennen en dan weer naar binnen gaan.
Dwing haar niet en zeker niet aan een tuigje, dat vinden katten helemaal niet. Het zijn geen honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
da's gemakkelijk:
deur open-kat buiten-deur dicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zes jaar geleden twee binnenkatten overgenomen en laten wennen op de manier die Iris aangeeft. Buiten had ik een hok gemaakt waar ze zich veilig kunnen terugtrekken. De ene komt alleen buiten als ik in de buurt ben, de andere wil bij mooi weer ook wel enkele uren buiten blijven ook als ik wegga. 's Avonds laat als er geen mensen meer lopen hebben ze wat meer lef, maar ze gaan maar enkele tientallen meters op pad; echte buitenkatten zijn het niet geworden.
Vorig jaar heb ik er een gekregen van een maand of drie, maar die gaat gerust een nachtje stappen en komt soms met prooi terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet doen. Gewoon binnenhouden. Behalve dat het voor katten sowieso onveilig is om buiten te zijn, geldt dat nog mee voor Noorse Boskatten. Behalve aangereden worden en de weg kwijtraken, kunnen ze namelijk ook nog gestolen worden door mensen die hem leuk vinden (als de kat geluk heeft) of er brood inzien en hem doorverkopen op Marktplaats. De kat is binnen gewend; gun hem dan ook die veiligheid.