waarom zet mijn oppaskat zijn nageltjes heel zachtjes in mij?

Mijn oppaskat zit graag op schoot bij me. Hij nesteld zich helemaal op schoot en zit dan druk te spinnen. Af en toe voel ik ineens heel langzaam en zachtjes zijn nagels door mijn trui heen prikken.. Daarbij kijkt hij me ook 'vreemd' aan.. Van dat gevoel krijg ik kippevel, doet geen pijn. Waarom doet ie dat? Zal hij ineens kunnen aanvallen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K
Kimath
13 jaar geleden
wij hadden een kat die deed dat bij de hond, erg grappig om te zien :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vond de hond dat niet erg?
Kimath
13 jaar geleden
Die keek ons een beetje aan van 'help, wat moet ik hier mee', keek vervolgens nog eens naar de kat, en plofte dan zijn kop neer met een diepe zucht.
Die hond kon je echt alles mee doen :P

Het beste antwoord

Dat betekent dat hij aan het genieten is.
Het is afkomstig van de beweging die kittens maken als ze melk drinken bij hun moeder; ze drukken dan met de pootjes naast de tepel om de melk beter te laten vloeien.
Als katten dit op latere leeftijd nog steeds doen kan dit betekenen dat ze te vroeg bij de moeder zijn weggehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, dus ik hoef niet bang te zijn dat het een soort voorbereidingsfase voor een aanval is :-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, 't is gewoon een grote kitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te vroeg bij de moeder zijn weggehaald? Nou, zou natuurlijk kunnen in bepaalde gevallen, maar over het algemeen: nee. De rest van je antwoord is helemaal prima.
Rieneke1
13 jaar geleden
klopt, maar heeft niets te maken met te vroeg bij de moeder weghalen.
dit kan wel het geval zijn als de kat erbij zuigt, op je kleding, haar of huid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Rieneke; de kat die ik als kind had, was bij twintig weken pas weggehaald bij de moeder. En hij deed het ook. Het trappelen dan, niet het zuigen.

Andere antwoorden (3)

Hm.. Kan de kat gewoon enorm aan het genieten zijn? Ik herinner het me ook wel van onze katten dat ze af en toe opeens verrast waren als ze een tikje kregen als de klauwen te diep in de arm werden gezet.

Dit vind ik op [http://www.seniorennet.be/Pages/Huisdieren/Katten/opvoeden.php]
Laat het kind, de kat aaien. Poes zal laten zien dat ze op haar gemak is bij het kind door kopjes te geven, te spinnen, met voorpootjes te “kneden” of te likken (het teken dat poes zich uitermate goed voelt bij de persoon in kwestie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan vindt ie je lief (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aah, gelukkig maar +
Helemaal eens met novembergraye, behalve dat laatste : Dat ze te vroeg bij hun moeder weggehaald zouden zijn, hoeft helemaal niet. Onze poes heeft 4 jongen die bijna volwassen zijn nu en soms nog drinken bij hun moeder, maar ze vertonen precies het beschreven gedrag bij mij. Kennelijk hebben ze het dan gewoon naar hun zin en maken inderdaad "pompende" bewegingen met hun voorpootjes om de melk beter te laten vloeien ( uit mijn trui ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, weer wat geleerd :-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ik heb er ook twee die het doen en die zeker niet te vroeg uit het nest zijn gehaald.
Een sprei op schoot leggen kan helpen - hoewel mijn katten dan pas echt losgaan: fleece en nepbont maakt ze helemaal gek, dan raken ze bijna van de wereld van genot ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom schreef ik ook dat dit gedrag er op kán duiden, en niet dat dit het per definitie doet. ;) +