Wat is een humane manier om het leven van je kat te rekken?

Onze kat is 16. Dat is oud. Nu word ie onzindelijk valt en mauwt keihard.
Zouden jullie het leven rekken of naar de dierenarts gaan.?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik weet niet of hij aan iets lijdt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst eens advies van een dierenarts gaan vragen.
Het belangrijkste is of de kat pijn is of erg veel stress heeft (bijv. doordat hij in de war is)
Ze zou wellicht wat dement kunnen zijn. Maar dat hoeft niet erg te zijn.

Het beste antwoord

mijn miepje van bijna 19 mauwt ook keihard.
dat is te wijten aan een combi van dementie en doofheid.
ik heb daar meer last van dan zij, ze heeft gewoon niet door hoe hard ze loopt te bleren.
de onzindelijkheid zou een simpele blaasontsteking kunnen zijn, die goed te verhelpen is.
het vallen kan aan artrose te wijten zijn, maar dat is op afstand niet te zeggen.
ga met je kat naar de dierenarts, en laat een grondige seniorencheck doen, dan weet je meer.
mogelijk kan hij nog een tijdje mee.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer goed antwoord Rieneke. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de onzindelijkheid kan ook door dementie veroorzaakt worden.. en een plus voor t antwoord, Rieneke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed antwoord ; leven onnodig 'rekken ' vind ik niet echt een optie, maar gewoon zorgen voor een gezonde oude dag is toch je plicht.

Andere antwoorden (15)

Als ik de indruk zou hebben dat mijn kat lijdt, dan zou ik meteen met haar naar de dierenarts gaan.
Ik zou het egoïstisch van mijzelf vinden om haar leven te rekken om mijzelf verdriet te besparen. Wanneer dat moment komt, hangt van de kat af.

Toegevoegd na 4 minuten:
Naar jouw beschrijving lijkt hij wel degelijk te lijden. Ga eens naar de dierenarts voor een check up, die kan je dit met meer zekerheid vertellen dan wij van GV vanachter onze computers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je kat volgens jou geen diervriendelijk bestaan meer heeft,zal jij de beslissing moeten nemen..
het is wel dat je kat 16 jaar jou beste maatje is geweest, en je kat op jou vertrouwt..je bent niet slecht als je je dier uit zijn lijden verlost..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de hand jou korte omschrijving blijkt al dat het beestje gewoon op is, ik zou, hoe moeilijk het ook is hem lekker in laten slapen. Nergens voor nodig om dit nog langer te rekken.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad Elles
Een dier dat lijd heeft het recht op een pijnloos einde. Hou van je dier en probeer niet nodelooslijden te verlengen
13 jaar geleden
ik vind het niet direct klinken of hij erg lijdt, maar voor de zekerheid is de check door de dierenarts misschien wel een goed punt

dat onzindelijk is alleen voor jullie (heel erg) vervelend, dat mauwen is onze kat ook meer gaan doen nu hij ouder wordt, ik vind het soms net een oude opa, snel klagen en misschien wel zo hard omdat hij een beetje doof wordt (dat zie je bij mensen toch ook, als ze doof worden gaan ze steeds harder praten)
amigo
13 jaar geleden
Ik ben het met iedereen eens dat je met je kat naar de dierenarts moet.
Onze oude kat ging ook ineens op andere plaatsen plassen. Wat bleek? Hij had blaasgruis. Door die blaasgruis had hij veel pijn bij het plassen, en om die pijn proberen te voorkomen, ging hij op andere plekken plassen, (het is maar een kat, hij snapte niet dat het probleem bij hem zat ;-) )
We gaven hem toen speciaal voer, voor poezen met blaasgruis, en toen het beter ging, plaste hij altijd gewoon weer op de bak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou absoluut naar de dierenarts gaan, maar dan om te kijken of er iets is dat de kat mankeert waar hij mee geholpen zou kunnen worden. Of dat er een manier is om zijn leven fijner te maken.

Daarna pas, als die opties zijn uitgeput en alleen het lijden nog verlengd zou worden, zou ik met de dierenarts overleggen over hem in laten slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben hetzelfde meegemaakt met onze poes van 20...zo moeilijk om een beslissing te nemen, want, al was ze dement, ze was erg aanhankelijk, en at nog goed...

Maar ze viel inderdaad ook af en toe, en wist ook niet dat ze bepaalde sprongen niet meer kon maken....Ze mauwde ook heel veel, dat kwam door de dementie, en ze hoorde ook niet zo best meer waarschijnlijk...

Uiteindelijk besloten we te wachten, omdat ze nog zo alert en aanhankelijk was... Naar de dierenarts gaan met zo'n oud beestje is ook een stressvolle aangelegenheid ...We hoopten dat ze stilletjes zou inslapen...af en toe
was ze zo diep in slaap dat ze bijna niet wakker te krijgen was...

Maar helaas liep het anders... , ze had altijd de gewoonte om boven te poepen, en viel op een ochtend van de trap....en brak daarbij haar ruggetje....vreselijk was dat...ze gilde en was in paniek omdat ze niet kon opstaan...en we zijn toen halsoverkop alsnog naar de dierenarts gegaan om haar in te laten slapen....

Dat drama hadden we niet voorzien, anders hadden we haar wel eerder laten inslapen... Dat vallen kan dus hele nare gevolgen hebben...

Het blijft altijd moeilijk... ik wens je veel wijsheid bij het maken van je keuze....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spreekt voor zich dat je het beste snel met je kat naar de dierenarts kunt gaan. Ik begrijp niet hoe je daarover kunt twijfelen! Ik zou ook bloedonderzoek laten doen. Het kan zijn dat je kat iets mankeert dat eenvoudig te verhelpen of verzachten is met medicatie (en waarom zou je dat het leven rekken noemen? Katten van twintig zijn al lang geen uitzondering meer!).
Katten tonen pijn en ziekte niet of nauwelijks en zijn daar helaas erg goed in. Als blijkt dat je kat ernstig ziek is, pijn lijdt, en er geen behandeling of verlichting van de klachten mogelijk is, is het beter hem in te laten slapen.

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onlangs hebben we onze laten inslapen, deze stap was verschrikkelijk en staat nog op mijn netvlies. Maar de dierenarts zei, wees blij dat je dit kan doen. Het voelt nog steeds niet fijn en verwerkt heb ik het ook nog net. Het is een rot keuze die je MOET maken met het belang van het dier voorop en dan nog is het niet makkelijk. Ik wens je dan ook veel succes, denk niet maar voel

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeten te typen dat het hier onze hond betreft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze hard mauwt voelt ze zich alleen en is bang.
(dit is wat iemand mij verteld heeft die heel erg veel weet,wij hebben een kat van 19 en mauwt soms ook heel erg hard,en hebben het aan hem gevraagt)

Dat omvallen heeft waarschijnlijk te maken met een evenwichtsprobleem,met haar staart, hier kun je niks aan doen,wil je er wel iets aan proberen te doen dan moet je met hem/haar naar dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de dierenarts!! Onzindelijkheid duidt -vaak- op problemen aan de urinewegen en/of nieren. Je zegt "ie" is het een kater of een poes. Katers hebben vaker "plasproblemen" dan poezen. Een bloedtest, veel dierenartsen kunnen dat binnen een kwartier met het zg. vet-test apparaat (en vet staat dan voor veterinair, niet voor "vetheid" van het bloed.) eventueel gevolgd door een QBC-test. De eerste kijkt of er stoffen in het bloed zitten die er niet of in andere hoeveelheden in zouden moeten zitten, zoals, in geval van nierproblemen, o.a.. Ureum, creatinine. De QBC test kijkt o.a. naar de hematoctriet waarde van het bloed en of er antigenen in zitten die op bepaalde infecties duiden.
Het omvallen zou een neurologisch probleem kunnen zijn.
Het miauwen lijkt mij wel een uiting van: Ik voel mij niet prettig!! Ik heb pijn en/of ben bang.
Zestien is niet jong maar ook niet echt (stok)oud v
oor een moderne kat. Ik ben geen dierenarts (wel een -paraveterinair- assistente) en hoe eerder je weet wat er aan de hand is hoe beter. Ga naar een dierenarts en laat je eventueel doorsturen naar een specialist. Want als er iets aan te doen is is het beter om zo snel mogelijk met behandelen te beginnen. Indien niet dan is het ook beter om het dier niet lang(er) te laten lijden.......
Succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is je kat doof en mauwt dan keihard en valt om.
De oormijt heeft in dat geval de oren , het binnenoor en mogelijk de hersenen aangetast.(onzindelijk)
Als je met een wattenstaafje in het oor gaat en dat komt er vies-bruin weer uit dan heb je een sterke aanwijzing.
Dit is onomkeerbaar.

Zelf zou ik -als ik het bij het rechte eind heb- het leven van je kat niet rekken maar het sterven bekorten.
Ze kunnen bij hersenbeschadigingen psychotisch worden en zeer angstig reageren.
Dan beleven ze geen plezier meer.
Alleen als ze aangehaald worden door een vertrouwde persoon vinden ze dat fijn.
Ook wij hebben zo een katje opgenomen en vragen ons ook af wat wijs is.
Ze wil door ons graag geaaid worden maar van anderen moet ze niets hebben.
Het typische kermen wat ze doet als ze iets wil gaat door merg en been.
Vraag de dierenarts om raad maar kijk eerst eens met een wattenstaafje VOORZICHTIG in de oren.
Daar is cleaner voor te krijgen maar wat in het kopje kapot is heelt niet meer.
Ik wens je veel wijsheid en moed toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou m laten inslapen, het beestje heeft zn tijd gewoon gehad, dat zou ik zelf ook willen als ik niet meer op mn benen kon staan en onzindelijk werd... :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gauw naar de dierenarts! Arm beestje :(