Wat heeft mijn kip?

wij hebben kippen, en één daarvan zit steeds met zijn poot aan zijn nekje/kopje te krabben. Af en toe krijgt hij ook een soort aanval (een paar keer per dag, en meestal heeft hij net wat eten in zijn bekje als het gebeurt), waarbij hij zijn bekje opendoet, zijn nekje helemaal naar voren doet, en dan een soort gaat zitten en heel zielig en hulpeloos piept. Het kipje/haantje is ong 7 à 8 maanden oud, en heeft 2 broertjes/zusjes, en leeft samen met nog 4 oudere kippen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

dat is zo van een afstand moeilijk te zeggen.
kijk eens in de bek of je iets speciaals ziet, en voel eens aan de krop?
het zou kunnen dat een stukje hout of een takje overdwars vastzit in de snavel, en dat stoort de kip, en belemmert de doorgang van het eten.
in zo'n geval voel je vaak een bult bij het betasten van de keel, omdat zich allerlei rotzooi rond het takje verzamelt.
dit kan je voorzichtig handmatig verwijderen.

ook kan het zijn dat de kip iets verkeerds gegeten heeft, wat is gaan gisten in de krop.
je voelt dan dat de krop helemaal vol en opgezet is.
in dat geval hou je de kip ondersteboven, en knijp/wrijf je de inhoud er uit.
daarna mag de kip een dag lang alleen yoghurt eten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!