Hoe voorkom ik dat mijn katten statisch geladen worden?

Ze knetteren er over heen! In deze tijd moet ik ze dagelijks kammen (halflang haar en in de rui) en dat gaat niet zonder schokken en punkkapsels. Ligt dit aan mijn kam of aan de fleece-deken? Of is mijn huis te droog?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

dit verschijnsel ken ik meer van vriesweer. ik zou kammen met een vochtige kam, of je katten licht bevochtigen.dan ben je er van af. bovendien wil je niet dat je katten een hekel krijgen aan het kammen. verder wil een eenmalige borstelbeurt met een furminator wel helpen als ze nog zo in de rui zijn. een capsule visolie over het eten is ook uitstekend voor de vacht.

De statische lading kan zich inderdaad beter opbouwen in een droge lucht, dus als je de luchtvochtigheid een beetje hoog kunt houden (ca. boven de 50%) dan zul je het probleem verminderen. Ik zelf heb daartoe vorig jaar voor € 50, - een luchtbevochtiger gekocht bij "Saturn" en het ding werkt perfect (300 ml/h). Verder scheelt het ook welk schoeisel je aan hebt, ben je goed geaard dan heb je ook veel minder last van statische oplading. Dus geen rubberzolen, wel blote voeten. Ja, of je er helemaal afkomt is de vraag, het is niet voor niets dat je voor natuurkundige proeven met statische elektriciteit "een kattevelletje" en een glazen staafje gebruikt om de elektriciteit op te wekken.

Als je fleecedeken synthetisch is , is het dat. Zodra je met een katoenen handdoek over je kat wrijft verdwijnd de statisch geladenheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100