Wat valt er te verdienen aan ketting-berichten?

Soms krijg ik wel eens van die ketting-berichten, waarin staat: 'stuur dit door naar x aantal mensen. Als je het niet doet...'
Maar wat valt daar mee te verdienen voor degene die dat gestart is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
Pieterke
4 jaar geleden
Vroeger had je kettingbrieven. Die moest je dan naar een bepaald aantal mensen doorsturen. Als je dat deed dan vielen je allerlei positieve dingen ten deel. Deed je dat niet dan kon je allerlei rampspoed verwachten. Uiteraard gebeurde er niets als je het niet deed.
TurfGraver
4 jaar geleden
Ze komen aan een hoop werkende mail adressen.
Die kunnen geld waard zijn voor spammers.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Toverbol, is deze vraag naar aanleiding van het nieuwe spel 'geldbloem'. De Kansspelautoriteit (Ksa) waarschuwt voor dit nieuwe spel dat alle kenmerken vertoont van het verboden piramidespel.
Toen er nog geen Internet bestond werden er ook kettingbrieven verzonden.
Het verzenden van kettingbrieven werd eind van de vijftiger jaren in de vorige eeuw plotseling populair onder de jeugd. Je moest aan de bovenste van het rijtje van vijf namen een ansichtkaart sturen,de naam verwijderen en je eigen naam onderaan zetten. Je kon dan rekenen op meer dan drieduizend ansichtkaarten. Na verloop van tijd waren er meer adressen nodig dan er bewoners op aarde waren. De enige die er flink aan verdiende was het Staatsbedrijf PTT. Er moest namelijk wel een postzegel op worden geplakt.
Moest er geld worden gestort, dan was er sprake van een verboden piramidespel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aan het versturen van kettingberichten via Internet valt weinig te verdienen, alleen zit er ergens een spammer zich te verkneuteren, of zo maar iemand die het bericht gestart is te schuddebuiken van het lachen over zoveel domheid van een groot aantal social media gebruikers die het dataverkeer ontregelen. Ook het doorsturen van zgn HOAX berichten dat steeds weer opduikt, heeft dat effect.

Antwoorden (2)

Er valt helemaal niets aan te verdienen. Maar het zorgt wel voor een ongelooflijke hoeveelheid data die verstuurd wordt wanneer het per email gaat.

Toen dit nog per brief ging, moest je de brieven kopieren en doorsturen. Waarbij je ook je eigen gegevens (naam, land) er bij voegde. Als ik me niet vergis, wilde men oorspronkelijk weten hoe lang het zou duren voordat het bij de verzender terug kwam.

Maar toen dit per email ging, en de verbindingen en server nog niet zo goed / groot waren, konden deze berichten al snel tot "opstoppingen" leiden als men het allemaal naar 5 of meer mensen zou versturen. Dit kan je gemakkelijk uitrekenen. Een bericht van 12k, van 1 naar 5 naar 25 naar 125, naar 625, enz. Als dit 10 keer gedaan wordt, heb je al bijna 10 miljoen mails. Wordt dit 20x gedaan, heb je het al over 95 miljard emails. Wordt het 30 keer gedaan, is het al 931 miljard*miljard mails!! Dan heb je het over 20 jaar geleden toen dit speelde. Tegenwoordig worden er dagelijks 125 miljard emails verstuurd (https://www.campaignmonitor.com/blog/email-marketing/2019/05/shocking-truth-about-how-many-emails-sent/). Het doorsturen van dit soort kettingsmails levert dus een substantiele bijdrage aan het email verkeer en kan vroeger zeker tot een hoge mate van verspilling van resources geleid hebben (wellicht toch een financieel aspect vanuit de server leveranciers ;-) ).
Volgens deze bron (https://99firms.com/blog/how-many-email-users-are-there/#gref) was in 2009 94% van alle email spam. Tegenwoordig nog steeds 67%.

Een andere optie is nog dat men de kettingbrieven gebruikt om passief een virus o.i.d. te verspreiden. Met de tegenwoordige scanners zullen die er niet meer zo gemakkelijk doorheen komen.

Concluderend, ik denk dat de kettingbrieven vanuit interesse zijn ontstaan (hoe lang zou het duren voordat het terug is?), maar dat het inmiddels als spam voorbij komt. Misschien dat het nog gebruikt wordt voor virusverspreiding, maar in mijn opinie is het voornamelijk data verkeer genereren en digitale "opstoppingen" te veroorzaken. De hoeveelheid data die dit exponentieel genereert is gewoonweg enorm!
Thecis
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+Plus. ik heb hier een paar kettingbrieven voor mij liggen uit 1953 en1956 (uit een nalatenschap). Postzegel van resp één cent en 5 cent. Slimmerds schreven het adres ook in braille (werd het een cécogrammes. Het tarief was dan altijd één cent. Na 1971 gratis.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis, Wat bezielt een kettingbrief starter, een stalker, een nepbriefverspreider? Vaak alleen maar een obsessie om mensen angst aan te jagen.
http://www.gestolengrootmoeder.nl/wordpress/kettingbrieven-post-van-het-noodlot/ Echte spammers hebben tegenwoordig geraffineerder methodes. Spammers registreren grote aantallen domeinen en gebruiken servers bij providers om hun massa mail te versturen. Die methode heet snowshoe spam. De methode is heel "populair" in de Verenigde Staten. In Europa doen bedrijven ongeveer hetzelfde. Er worden email adressen gedeeld met bedrijven in andere landen en zo maken ze het moeilijker om anti-spam waakhonden er iets aan te doen.
https://www.security.nl/posting/471717/spammer+gebruikt+in+Return-Path+mail+adres+van+ontvanger+adersom+geschreven
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Die websites met zgn waarschuwingen dat dmv kettingbrieven adressen worden verzameld hebben meestal een postadres in New York of Utah. Door middel van deze websites promoten zij hun eigen bedrijf en verzamelen zelf adressen om spam te verspreiden. Niet strafbaar in de USA
Thecis
4 jaar geleden
@JoanDArc
Het gedeelte "angst zaaien" had ik nooit aan gedacht. Kan me bijna niet voorstellen dat mensen zich door zo'n mail bang laten maken, maar er gebeuren een hoop suffe dingen in de wereld en de mens is vatbaar voor suggestie. Dus wellicht dat een hoop mensen toch het zekere voor het onzekere nemen en alles doorsturen. Het verzamelen van email adressen, die had ik inderdaad ook niet mee genomen. Dank voor de aanvulling :-)
Hiermee vallen e-mailadressen te verdienen, die weer gespamd kunnen worden.
Door voortdurend doorsturen bevatten veel van deze e-mails honderden geldige adressen.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bron is wel tien jaar oud en niet bijgewerkt. De websitel is een methode om hun eigen onroerendgoedbedrijf in New York te promoten via social media.
SimonV
4 jaar geleden
Dat de bron oud is doet niets af aan het antwoord. Twee zeer recente links toegevoegd.