Het spelen van videogames is voor veel jongeren zo aantrekkelijk, dat jongeren zichzelf eraan 'verslaafd' noemen. Of het om werkelijke verslaving gaat in de medisch-technische zin van het woord, is een punt van discussie en voorlopig nog object van onderzoek, maar feit blijft dat het op tieners een grote aantrekkingskracht heeft. Waar komt die aantrekkingskracht vandaan? Wat maakt gamen zo 'verslavend'?

Recent onderzoek laat zien dat het gamen een aantal normale psychische behoeften vervult: het gaat beslist om meer dan 'dat het leuk is om te doen', aldus de onderzoekers. De kern is dat gamen een gevoel van succes oproepen, tegemoet komen aan een behoefte aan vrijheid van handelen en het gevoel verbonden te zijn met anderen.

Dit soort ervaringen gaan veel dieper dan alleen plat vermaak. Een goed spel is dan ook niet alleen een vorm van vermaak, maar doet een beroep op probleemoplossende vaardigheden (succes), kan je optimaal regie geven over wat er gebeurt (vrijheid) en biedt mogelijkheden om samen te werken (contact).

Spelers gaven in het onderzoek aan dat ze zich het best voelden wanneer ze een game spelen die dit soort positieve ervaringen biedt en waarbij de uitdagingen een beroep doen op kennis over de echte wereld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik game zelf ook veel.
Ik denk dat het het zo verslavend maakt, omdat je elke keer weer een hoger level wilt bereiken, of een hogere rang of iets dergelijks.
Ik weet niet of deze vraag op jou slaat, maar vooral games zoals WOW (World of Warcraft) is verslavend.
Omdat je als je daar bij een Clan zit, je vol moet houden, en "altijd" beschikbaar moet zijn, omdat je anders je (virtuele) "vrienden" zou laten vallen.

Maar wat je vaak dan zelf niet doorhebt is dat je je "Real life" vrienden en kennisen, "verwaarloost"
Je brengt dan weinig tijd met je echte vrienden door.
Maar zit des te meer achter de computer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan.
Je hebt meerdere dingen waar aan je verslaafd aan kunt raken.

Maar aan gamen dan wil je perse winnen en dan ga net zo lang door totdat je wint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat mensen zich kunnen vervelen. en daarom kopen ze dingen of doen ze dingen om daar van te kunnen ontkomen. en gamen is iets wat steeds die leegte opvult vandaar dat het zo verslavend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je steeds denkt " ik ga winnen"" ik ben goed bezig" " ik moet winnen" dat stimuleert je het vaker en meer te doen.
Bron: website waar ik de link nietmeer kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gamen is niet per defensie verslavend.
Het is aan de persoon of die verslaving gevoelig is of niet.
Maar voor de meeste verslaafde gamers is het een verslaving om te winnen van anderen of hun eigen score keer op keer te verbeteren.
Soort van prestatie drang.
Dwangmatig door gaan tot er weer een top score verbroken is.