Kan je dmv mails openen 'meekijkers' krijgen op je computer?

Hoe veilig is Hotmail? Ik weet dat je, als je op bepaalde links klikt, rotzooi binnen kunt halen. Maar kunnen heel slimme 'computernerds' het voor elkaar krijgen om mee te kijken met alles wat je doet door je, bijvoorbeeld, een mail te laten openen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat zou kunnen. Zelfs als je virusscanner up-to-date is en je automatische updates van Windows aan hebt staan.
Wil je geen last van malware / trojans / spyware / virussen en game je weinig, dan kan je bijv. overstappen naar Ubuntu (www.ubuntu.com). Van alles werkt dan anders, maar als je er eenmaal aan gewend bent, is dat verder geen probleem meer. En narigheid (m.b.t. veiligheid) zoals je die altijd weer op Windows-PC's ziet, is dan eingelijk wel bijna 100% zeker verleden tijd. Je PC wordt er ook stukken sneller door - er hoeft op Ubuntu geen virusscanner te draaien.

Met een Windows PC gaan internetten/mailen zonder goede, up-to-date of zonder continue de laatste updates van Microsoft, is sowieso uitermate onverstandig en gewoon heel onveilig.
Ook andere zaken zoals Adobe Reader, Java, Google Chrome, etc. MOETEN continue geupdate worden om relatief veilig op een Windows-machine te kunnen werken.

Via bijv. http://www.pandasecurity.com/activescan kan je trouwens gratis je PC scannen (repareren is een ander verhaal). Niet te snel schrikken als ie cookies als gevaar aanduidt - dat heeft bijna elke Windows-PC. Uiteraard probeert Panda je wel Pandasoftware aan te smeren na de scan, maar je kan evengoed een andere virusscanner aanschaffen als je die nog niet had.

Ik heb hier een laptop met ingebouwde camera. Alhoewel ik altijd wel redelijk goed let op veiligheid en er wel een beetje van weet, heb ik toch die camera afgeplakt - ik gebruik 'm toch niet. Als er dan toch malware op komt, kan men tenminste niet de camera misbruiken op afstand (meekijken).

Toegevoegd na 1 minuut:
Verbetering:
'...zonder goede up-to-date virusscanner of...'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan zeker! Daarom is het van belang om een goede virusscanner er op te zetten (pc tools spyware doctor) deze is gratis. Open nooit mail van mensen die je niet kent of als je het niet vertrouwd.
Verder houdt google bij wat je allemaal bekijkt op internet waardoor er nu ook reclame komt die persoonlijk op jou gericht is.
Dus ze weten alles van je op het internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je computer goed beveiligd en up to date is is het risico erg beperkt. Internet Explorer stond erom bekend dat er allerlei veiligheidslekken in zaten maar de nieuwere versies lijken wat dat betreft wat beter. Mozilla Firefox is waarschijnlijk nog steeds een betere keuze.
Het grootste risico is en blijft de gebruiker. Als je blind op alle linkjes die je binnenkrijgt klikt en overal [OK] op zegt is er geen virusscanner tegen opgewassen en heb je voor je het weet een pc vol spyware en andere narigheid.
Een flinke dosis achterdocht tegen alles wat je niet verwacht is op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem met veel virussen is, dat het mailprogramma (Outlook Express bv) de attachment reeds opent, voordat het bestand op de harde schijf is opgeslagen. De virusscanner kan het bestand dan niet meer cleanen, omdat het reeds geopend is. Die virussen maken gebruik van lekken/gaten in de bestaande software (bv. Internet Explorer maar ook gewoon in de standaard functies van Windows). Daarom is het heel verstandig om regelmatig te patchen te updaten en niks aanklikt wat je niet vertrouwd.

Adressen worden tegenwoordig random gebruikt en zelfs uitgelezen (en dan als afzender/geadresseerde misbruikt).

Nee, je wint geen auto. Sorry.
Nee, je hebt geen bekende en onbekende vrienden die je een zip-file toesturen, wat je moet openen. De enige verrassing is een virus (maar dat is eigenlijk geen verrassing).
Nee, je hebt geen Viagra nodig (of misschien wel).
Nee, die software-aanbieding die te mooi-klinkt-om-waar-te-zijn, is ook te mooi.
Nee, je bank, Ebay, Marktplaats wil geen gegevens via een website van je checken. Maak maar gelijk het geld naar mij over...
Nee, je hebt wel wat bestelt in Hong Kong, maar daar stuurt UPS, DHL etc je geen .exe .zip .scr .inf over.

Een virusscanner is niet meer dan een airbag en geen reden om tegen een boom te rijden. Als je dan toch tegen een boom rijdt, heb je nog steeds een ongeluk. Alleen blijft de schade (aan jezelf) beperkt.