Wat gebeurt er als je 'serieus' reageert op (internet) oplichters?

Vandaag weer een brief gekregen dat ik een een 'grote erfenis' heb gekregen van een ver, ver, ver, heeeeeel ver familielid (waar ik nog nooit van heb gehoord).

Wat gebeurt er als ik 'serieus' hierop inga? Iemand ervaring(sverhalen)???

Het was zo'n soort brief:
http://scams1.blogspot.com/2009/08/guangdong-development-bank.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helaas moet ik je zeggen dat dit criminelen zijn dus geen erfenis dus maar 1 dingetje doen verwijderen en markeren als spam zodat vereder e mails van hun in de spambak gaan

Het beste antwoord

Ja, daar zijn hele websites aan gewijd, van mensen die daar 'serieus' op ingaan en die oplichters het liefst zoveel mogelijk werk bezorgen.
Je lacht je een aap.
Google op "419 baiting", maar hier zijn al twee prachtige voorbeelden, goed voor uren leesplezier.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel nieuwsgierig, maar mis de energie om erin te steken. Dank voor je antwoord, kan ik lekker even browsen.

Andere antwoorden (6)

waarom zou je dat doen ?
Geef geen persoonlijke informatie vrij. Het is een oplichtingsbende, wie weet wat ze allemaal kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter is om er niet op te reageren. Men kan toch misbruik maken van je gegevens.

Een client van mij heeft een keer zo n prijsvraagbrief van die bekende oplichtersgroep (afkomstig uit Afrika, weet niet meer welk land) gekregen. Haar kinderen hadden al paspoortgegevens en banknummer doorgegeven.
We zijn naar de politie moeten gaan om aangifte te doen, en we hebben de bankrekening laten blokkeren (advies van de bank).

Ik heb zelf nog naar het adres gebeld dat erop stond, bleek een telefoonnummer in Madrid. Ik kreeg een zeer stotterende, kennelijk Afrikaan aan het accent) aan de telefoon, die zich er niet goed wist uit te redden. Was nog wel een beetje leuk.

Nee, laat je op geen enkele manier met deze lieden in!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt één of meer mailtjes,waarin wordt uitgelegd,dat er wat problemen zijn het geld los te makken en aan jou over te maken. Maar met een kleine bijdrage van zeg 10.000 euro van jou zal het wel lukken! Trap je daar in, zal er nog een mailtje komen om nog een bijdrage jouwerzijds enz enz...tot je financieel geheel uitgekleed bent. En daarna hoor je nooit meer iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet reageren, ook niet uit de grap. Het zijn en blijven criminelen die niet veel goeds in de zin hebben. Je kan hooguit de mail doorsturen naar de politie, maar bemoei je er zelf nooit mee. Het zijn redelijk gevaarlijke lieden als je in hun vaarwater gaat zitten.

Als je hier quasi serieus op in wil gaan moet je enigsinds verstand van journalistiek hebben en verdomd goed weten waar je mee bezig bent.

Mijn advies: gooi in de digitale vuilnisbak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je serieus reageer dan kun je een hoop problemen krijgen.
Gewoon direct de prullenbak in en verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.419eater.com/ maakt er een sport van om zulke gasten terug te pakken (scam baiting).

Ik kreeg ooit op een nickname het bericht dat onderzoek had uitgewezen dat ik de enige verre verwant was van een meneer Jones die jammerlijk verongelukt was, dus ik was de erfgenaam. Logisch dat een 'Hippo' zonder enige verdere info familie blijkt van 'meneer Jones' in Liberia ;-)

Maar: je hebt ook 419 scams (zoals ze heten) die verleidelijk kunnen zijn - ze hebben jou even nodig om wat geld het land uit te krijgen en jij krijgt een deel van de buit.
Ik las ooit een verhaal over een Zwitserse bankier die dacht: vast oplichting, maar laat ik eens kijken.
Hij eiste dat ie het geld mocht zien, reisde af naar het land, zag het geld. Toen hij eenmaal de koffer kreeg keek hij weer en zag alleen maar zwarte briefjes. Dat waren dollarbiljetten die zwart geverfd waren om niet op te vallen (uiteraard zou de douane dat heel gewoon vinden, iemand die met een koffer zwarte papiertjes de grens overgaat), maar ze demonstreerden met speciale spray dat die verf er makkelijk af ging.
Die spray moest de bankier er wel even los bij kopen, tegen een fikse prijs.
Hij nam de koffer zwart papier mee de grens over, ging aan het sprayen en het zwarte papier bleek... Inderdaad, zwart papier.

Overigens is de nieuwste variant: advocaten die mensen benaderen die opgelicht zijn om ze te "helpen" dat geld terug te krijgen...

Er zijn overigens wel mensen vermoord in dit soort zaken, die bendes die hiermee bezig zijn zijn echt niet fris.