Ik heb windows 10 geinstaleerd, er staat aangegeven dat er beveiliging op is. Heb ik dan geen ander antivirus programma nodig?

Ik had tot nu toe het antivirus programma Norton, was daar heel content van.
Ik vraag mij af of ik goed beveiligd ben met hetgene wat je gratis krijgt bij windows 10

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ligt er ook aan wat jij doet op een pc. Als je alleen maar facebook en email gebruikt, en je opent geen rare links en bijlages, dan is het wel prima.
Als jij veel download, illegaal films streamt en 18+ sites wilt bekijken, heb je betere beveiliging nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mwah, ook voor email/facebook en wat internetten is Defender van Windows absoluut niet afdoende. Beste wat je kunt doen is defender uitschakelen en een eigen programma op je pc gebruiken.

Het beste antwoord

Op zich is het goed dat Microsoft iets heeft ingebouwd voor gebruikers die zelf niet de verantwoordelijkheid (blijven) nemen over de beveiliging van hun eigen pc en bestanden. Helaas laat de kwaliteit van Windows Defender te wensen over. Microsoft zelf geeft regelmatig in interviews en in officiële documentatie aan dat Windows Defender slechts een basisbescherming biedt. Dit blijkt ook keer op keer uit de vergelijkende testen, bijvoorbeeld van het vermaarde testinstituut AV TEST en de Consumentenbond.
Bijna zonder uitzondering is Windows Defender de afgelopen jaren als slechtste uit de testen gekomen, waarbij detectiepercentages van 60 à 70% werden gehaald (ter vergelijking: nagenoeg alle betaalde beveiligingspakketten scoren meer dan 90%). Daarmee is duidelijk dat je beter af bent met een ander beveiligingspakket dan Windows Defender.

Je zou dus kunnen overwegen terug te gaan naar Norton.
Of over te gaan op Avira, Avast! of AVG. Dat zijn momenteel de beste gratis virusscanners.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beter nog, kies de betaalde versie van de programma's die je noemt. Zijn niet zo heel erg duur en de betaalde versie is over het algemeen actief tegen meer ongewenste binnendringers dan alleen virussen. Daarnaast is Norton een beruchte "geheugenvreter" die de prestaties van je pc behoorlijk (kan) beïnvloeden. Daar hebben de genoemde programma's veel minder een handje van.
SimonV
8 jaar geleden
Uit tests komen wat betaalde versies betreft Kaspersky en Bitdefender doorgaans als beste uit de bus.

Andere antwoorden (1)

Zelf gebruik het gratis programma 'Avast'. Dit werkt prima. Ik gebruik het liefst niet 'Windows Defender', omdat het minder veilig is.