Heb ik een probleem als ik een phishing link heb geopend?

Vandaag rond 5 uur kregen wij een mail gestuurd met daarin uitleg over een boete die betaald zou moeten worden door een voorgaande verkeersovertreding. Ik zag al vrij snel dat het om een neppe mail ging, omdat wij niet normaal werden aangesproken, en er stond geen verdere informatie over de opsporingsinstantie of bijvoorbeeld het kenteken. Zie de bijlage voor de mail. Nu komt het: mijn vader heeft dus op die 'Klik hier' link geklikt om te kijken wat er nou aan de hand was. Hij beweert daarna het tabblad gesloten te hebben en voor de rest niks gedaan te hebben. Dit is gebeurd op zijn iPhone. De mail zelf is ook geopend op de computer, maar voor de rest geen links geopend o.i.d. Wat is het beste wat ik nu kan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die laatste alinea is wel heel brutaal, zeg.

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat je je hier meteen heel veel zorgen over moet maken. Het probleem met dit soort phishing (of eigenlijk spookrekening/spookboete) is vooral dat ze proberen je een rotschrik te verkopen en dat je als de sodewiedeweerga die boete betaalt, voor ze hem verhogen. Op de link klikken betekent niet meteen dat je een virus binnen hebt. Dat is meer de plek waar je moet oppassen dat je geen persoonlijke gegevens gaat invoeren (wachtwoorden, pincodes, BSN-nummers etc) want daarmee kunnen ze natuurlijk wel meer kwaad aanrichten.
Maar als jij niet betaalt en nergens gegevens achterlaat, zit je verder veilig. Wel kun je een melding doen bij de instantie die jij geacht werd te denken de afzender te zijn. Gelukkig ben je er niet ingetrapt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees hier net dat de correcte term voor dit fenomeen "spoofing" wordt genoemd. Zie link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super bedankt. Ik maakte me al een beetje zorgen nadat er op was geklikt. Ik ga rustig even alles uitpluizen. Fijne avond gewenst.
ronron1212
8 jaar geleden
Het openen van een linkje kan inhouden dat er een programma op je pc komt waarmee criminelen toegang krijgen tot je pc @Marleen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet ik , maar daar is deze specifieke spoof niet op uit. Die wil je geld laten overmaken.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat jij dat aan de hand van deze vraag weet dat dat niet zo is knap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft niks met knap te maken. Vrijwel niemand krijgt ooit als enige een dergelijke mail binnen, dus alles wat je er over moet weten is altijd wel ergens op internet te vinden.
ronron1212
8 jaar geleden
Daarmee is het dus ook altijd zo.
Het kan misschien zijn dat als mensen op die link klikken er een virus wordt geïnstalleerd, als ik jou was zou ik je virus scanner laten werken!