Is het handig om een scan van je paspoort op internet te bewaren? Bij een speciaal daarvoor gemaakt gmail account bijvoorbeeld?

Je zou dan dat gmail account voor niets anders gebruiken, en het adres aan niemand doorgeven.
Of is dat echt onveilig?
En wat zou iemand met een scan van je paspoort kunnen mispeuteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is het handig om een scan van je paspoort te hebben uberhaupt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het gestolen is, of als je het niet bij je hebt en je moet je kunnen legitimeren..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kopie van paspoort (of rijbewijs) is nooit een geldig document. Een uitzondering zijn de Telecombedriven die bij het afsluiten van een mobiel abonnement graag een kopie hebben. Het lijkt me dan ook niet zinvol om (waar dan ook) een kopie te bewaren. In geval van diefstal of verlies gewoon aangifte doen en een nieuwe aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, ik heb toch al vaak een kopie van mijn paspoort moeten opsturen. Bijvoorbeeld een bankrekening openen vanuit het buitenland, of registreren in kiesregister vanuit het buitenland. (Ik woon niet in NL.) Zo gek is dat toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd een scan van paspoort en rijbewijs paraat op mijn PC thuis en op mijn werk-PC. Daar heb ik al héél vaak plezier van gehad.

Antwoorden (6)

Dat zou kunnen, evenals je rijbewijs. Zelf zet ik mijn vliegtickets er altijd op, voor het geval ik dit kwijtraak.
Dan kun je vanuit het buitenland altijd bij je tickets voor de terugreis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook handig.
Eerlijk gezegt zie ik het nut er niet van in, en ja je loopt de risico dat jouw paspoort word nagemaakt. Hackers kunnen veel, je loopt onnodig risico
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik denk dat het niet zo handig is want volgens mij kun je te makkelijk inbreken op zo een account. (: Ik denk dat dat toch gewoon echt for real moet blijven en niet digitaal want er kan té makkelijk mee geprutst worden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk is dat handig.

Stel: je gaat op reis en je paspoort wordt gestolen. Dan is het handig om een kopie achter de hand te houden die je nooit kwijt zult raken.

Ik heb het gewoon in mijn eigen gmail-account staan, een soort reismapje. Daarin bewaar ik ook reispolissen e.d.

En een handige Harry kan vast iets met je paspoortkopie, maar ik kan me niet voorstellen dat hij er iets mee kan doen waar jij grote gevolgen van ondervindt. Je moet voor zoveel doeleinden kopiën inleveren van je paspoort..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook altijd een scan van mijn paspoort in de mail staan als ik op reis ben, net als de vouchers en tickets. Ik haal het er weer af wanneer ik in nederland terugben.
Ik doe ook altijd een kopie van alles in mijn ruimbagage, mocht mijn handbagage kwijtraken oid dan heb ik iig alles nog daarin.
Uiteindelijk zal het weinig zin hebben omdat je toch in het buitenland bij de ambassade officiele papieren moet halen om weer weg te kunnen uit het land, maar het is een geruststellend idee.

Echt onveilig lijkt het mij overigens niet, iig niet op de manier die ik doe, bij het continu laten staan van je paspoort is het risico daar dat je vergeet de nieuwe kopie erop te zetten.

Met een scan kun je overigens weinig verder. Hier in NL wordt ook overal een origineel gevraagd. Er staat ook geen adres e.d. in, dus je hebt maar een klein stukje van een heleboel gegevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, da's zeker heel handig. Voor de Russische of Oost-Europerse georganiseerde misdaad en dergelijke dan, bijvoorbeeld. Die hebben nl. letterlijk miljoenen Windows-PC's in hun macht (botnets). Als mensen dan via zo'n gebotnette PC inloggen, kunnen die criminelen indentiteitsdiefstal plegen. En je gegevens verkopen voor $3 per stuk op de zwarte markt.
Precies zoals nu ook al gebeurt. En dan vooral met creditcard-gegevens: die kan je gewoon voor een paar dollar online aanschaffen. In g-r-o-t-e getale. Je kan zelf opgeven hoeveel creditcard-nummers je wilt aanschaffen. Duizend is geen enkel probleem.