Wat is het risico als je IP adres online word getoond?

In een discussie op een forum word door programma Speccy(Piriform Speccy) een overzicht van mijn hardware getoond o.a mijn IP adres en Subnet mask, loop ik daar een veiligheid risico?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op het moment dat je iemand zijn IP adres weet kun je proberen het systeem binnen te komen. Het IP adres zelf geeft dan wel niet precies aan waar iemand woont maar als je zijn systeem binnen komt heb je vaak een schat aan informatie. Mensen slaan veel persoonlijke gegevens op.
Cryofiel
9 jaar geleden
Als je iemands IP-adres kent, kun je een gerichte aanval uitvoeren tegen die specifieke persoon (eigenlijk: tegen die specifieke computer). Die aanvallen zijn echter ook mogelijk als jouw IP-adres niet bekend is. Er zijn vele criminelen die continu zomaar een willekeurig IP-adres pakken om dat adres aan te vallen, puur om te kijken wat ze op die computer buit kunnen maken. Dus ook als jouw IP-adres onbekend is, zul je met dergelijke aanvallen te maken krijgen. Je moet dus sowieso een goede beveiliging installeren. Het beste al in je router, daarnaast ook op al je computers / telefoons / tablets en dergelijke.

Het beste antwoord

Je IP-adres kan altijd wel bekend zijn of worden. Daar kun je niet aan ontsnappen.
Het kan wel zijn dat je daarmee de aandacht trekt van een hacker die dat IP-adres dan kan gaan gebruiken om een zgn portscan te gaan doen.
Het zou hier teveel ruimte vragen om dat uit leggen en dus kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Portscan

Aan zulke aanvallen (want dat is het feitelijk) is elk IP-adres een mogelijk slachtoffers. Hackers voeren zo'n portscan vaak automatisch uit op hele reeksen IP-adressen om te zien of ze "beet" kunnen krijgen.

De routers van sommige providers geven een log weer om te zien wat er zoal gebeurt. Als je dat kunt zien dan zul je zien dat je router meermalen per dag wordt aangevallen. En vanaf welk IP-adres dat gebeurt. Je kunt dat IP-adres dan gaan pesten door een tegenaanval. Meestal heeft dat weinig zin want juist inbrekers weten hoe ze hun huis kunnen beveiligen maar om je frustratie even af te reageren kan het heel heilzaam zijn ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet echt iedere website die jij bezoekt weet je ip adres. Het zegt welke stad/wijk je zit maar is niet nauwkeurig genoeg om je preciese locatie te laten zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast is dat de vraag niet.
Je locatie kan worden getraceerd met je IP, het is moeilijk om je exacte locatie te weergeven want meestal zie je alleen de stad waar je je bevind of in welke wijk maar als je over de goede materialen beschikt kan er ook worden getraceerd waar je precies woont maar die materialen zijn erg duur en weinig particulieren beschikken over deze materialen, de politie heeft dat wel.