op sommige sites kan je gratis een dienst gebruiken maar ze vragen wel je creditcard gegevens. Veilig?

Toegevoegd na 1 uur:
ok, ik moet wat verduidelijken: ze zeggen op de site : het is de eerste maand gratis , je kan altijd het contract stoppen maar we hebben wel je bankgegevens nodig (niet de code uiteraard)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat dacht je zelf? Nooit doen natuurlijk!!
bamibal
9 jaar geleden
@uhmramon: zonder te weten waar het precies om gaat kun je niet zeggen dat je het nooit moet doen.
Ritsuka
9 jaar geleden
welke site gaat het over? Netflix vraagt bijvoorbeeld ook zoiets, en dat is gewoon veilig en kun je zo opzeggen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, je hebt in principe gelijk Bamibal ("zeg nooit nooit'). Wat ik bedoelde is eigenlijk: "Nee, tenzij...". Natuurlijk kunnen er wel situaties zijn waarin je wel min of meer mag aannemen dat het veilig is, zoals het voorbeeld van Ritsuka hierboven of als het om je eigen bank gaat, enz. Maar het motto moet volgens mij toch echt zijn: Doe het niet, tenzij je ruime hoeveelheid aanwijzingen hebt dat het veilig is.

Antwoorden (1)

Sommige (!) sites zullen veilig zijn. Wanneer het volledig begrijpelijk is dat ze die gegevens nodig hebben dan zou je ze wellicht kunnen vertrouwen.

Zo weet ik van een service van een bank waar je met 1 telefoontje al je pasjes kunt laten blokkeren wanneer ze gestolen zijn. Willen zij je credit-card kunnen blokkeren, dan moeten ze uiteraard wel die gegevens hebben.

Aan de andere kant staan b.v. sites waar je met je credit-card gegevens gratis porno kunt downloaden. Onder het mom van "bewijzen dat je ouder dan 18 bent" loop je wel erg veel risico...

Toegevoegd na 57 minuten:
N.a.v. de uitbreiding van je vraag:

Of een site betrouwbaar is, zonder te weten om welke site het gaat is voor ons natuurlijk niet te zeggen. Sommige sites zullen betrouwbaar zijn, andere niet. Zo simpel is het.

Het beste wapen in die strijd is je gezonde verstand en wat googlen naar ervaringen ban de betreffende site en dienst !

Vraag je af waarom ze de gegevens willen hebben en wat ze er mee gaan doen. Gaat het een betaalde dienst worden, dan kan ik me voorstellen dat ze je credit-card gegevens nodig hebben. Daar is die credit-card immers voor.

Vragen ze persoonlijke dingen die er absoluut niet toe doen, dan zou je voorzichtiger moeten zijn.