Kan het dat een virus antivirussoftware vanzelf verwijdert?

Ik had ooit een virus dat ontdekt werd door de virusscanner, maar als ik naar avg centrum wou gaan was het programma weg! Na opnieuw installeren had avg niets gevonden. Zou ik gehackt zijn geweest? Pc liep nadien weer normaal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Eén van de dingen die een virus vaak probeert is om het antivirusprogramma onklaar te maken. Dat is tenslotte zijn eerste bedreiging. Komt voor en dat kan er bij jou dus gebeurt zijn.
Overigens is het zo dat een virus in principe eerst moet opduiken voordat het echt herkend wordt door een antivirusprogramma. Dat is dus eigenlijk altijd net te laat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je vervolgens een complete scan hebt uitgevoerd waaruit blijkt dat er niks aan de hand is en je hebt zelf geen rare dingen kunnen vinden kun je er vanuit gaan dat het wel goed is. Misschien heb je zelf perongeluk je virusscanner verwijdert?

Het is echter wel mogelijk dat een virus de virusscanner verwijdert, als je van mening bent dat er rare dingen gebeuren met je computer (je computer loopt traad ed) zou ik hem opnieuw installeren.

Probeer anders ook eerst even een ander (gratis) virusscanner, kijk of die wat kan vinden of niet :).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat als het een rootkit is die zich deksels goed weet te verstoppen? Een geïnstalleerde antimalwaretoepassing is interessant als extra waarschuwing. Maar bij twijfel heb je niets aan een antimalwaretoepassing binnen windows en zal je moeten terugvallen op een linux-live-distro om je windows 'van buitenaf' mee te scannen.