Gaat het hier om spam?

Ik krijg met regelmaat mails met als onderwerp: "Delivery Status Notification (Failure)". Het gaat dan om een mail die ik helemaal niet heb gestuurd en ook met een geadresseerde die ik helemaal niet ken.

Mijn vraag is: Gaat het hier om een technische fout (mail is eigenlijk voor iemand anders bedoeld) of gaat het hier om spam (van iemand die mij opzettelijk voor de gek wil houden). En in het laatste geval: wat is de bedoeling van de spammer dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL leuk plaatje!

Het beste antwoord

Dat komt omdat een spammer zich als jou voordoet. Dat heet spoofen: voor de ontvanger lijkt het dan alsof jij de mail hebt verstuurd. Stuurt de spoofende spammer zijn mail naar een niet bestaand adres, dan bouncet die mail naar jouw adres.

De spoofende spammer (titel voor een nieuwe Suske en Wiske?) hoeft hiervoor niet ingebroken te hebben in jouw systeem. Maar het kán wel, dan gebruikt hij daadwerkelijk jouw systeem om mail mee te verzenden.

Een goede indicatie dus dat het tijd is om eens extra te controleren op malware.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

grote kans dat het het gevolg van spam is:

Jouw email adres staat ergens in een database en is als afzender gebruikt om mail aan anderen te sturen (De afzender is immers ook alleen maar een software instelling die je gewoon in de email kan aanpassen). Als de adressen aan wie die verstuurd is nu niet betsata, dan wordt aan de afzender (jouw adres dus!) een foutmelding gestuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan wordt je voor 90% zeker gebruikt om spam te verzenden, of je hebt e-mail adressen als hotmail die gekraakt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg ze ook, ik ben er 100% zeker van dat ik niet gekraakt ben. Ik ga er dan ook vanuit dat het gewoon een nieuwe manier is om de aandacht van onoplettende gebruikers te trekken, zodra je reageert op zo'n gespoofde delivery messsage hang je en weten ze dat je adres bestaat en in gebruik is (voordat je het mailtje ontving hebben ze je adres gegokt of van een lijst of internet afgehaald) als ze weten dat je adres werkt krijg je meer spam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wie reageert er nu op delivery messages? Je weet dat het adres waar de mail aan gericht zou zijn, bouncet, en dat er normaal geen echt persoon achter het mail delivery mailtje zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je HTTP e-mailadressen hebt lopen die zowel via dat protocol als gewoon via je e-mail ingeschakeld zijn is dit regelmatig het geval. Via HTTP wordt het gekraakt zonder dat je het weet, echter je krijgt wel de reacities via je normale E-mail binnen. En zo weet je dat er wat aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lijst met truukjes is natuurlijk oneindig lang en wordt alleen begrensd door de fantasie van degene die erachter zit, maar je kunt gerust stellen dat ik geen trojan heb en dat het bericht als zodanig (zoals ik ze ontvang) zelf spamberichten zijn met een bepaald doel voor ogen.
Klingt als een trojen hors die je in de pc heb en zich wil verspreiden. Sterker nog ik weet dit zeker. Ik heb het ook gehad.

Toegevoegd na 49 seconden:
Horse of te wel Trojaans paard

Toegevoegd na 12 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trojaans_paard_(computers)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je dat eens toelichten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trojaans_paard_(computers)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plasje, ik vrees dat je conclusie te ver gaat, ik krijg ook e-mails zoals de vraagsteller ze omschrijft, maar ik heb zeker weten geen Trojan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is dat jij ze ontvangt. Niet verstuurd zonder jou medeweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraagsteller ontvangt ook, hij ontvangt foutmeldingsberichten waarin staat dat zijn e-mal (die hij niet verstuurd hoeft te hebben) niet kon worden 'bezorgd'. Over het algemeen is dit het gevolg van vervalste e-mailadressen, bijvoorbeeld ik stuur spam naar iemand, maar ik vervals het adres waarvandaan de e-mail zogezegd is verstuurd door er jouw e-mailadres neer te zetten. Bij de ontvanger staat een spamfilterprogramma op de mailserver die mijn bericht als spam herkent (omdat ik Viagra in de onderwerpregel heb staan of zo), waardoor het bericht niet bij de beoogde ontvanger aankomt, nu stuurt de mailserver de 'mail delivery failure notice' (het bericht waarin staat dat de e-mail niet kon worden 'bezorgd' ) naar jou toe.
Dan geef ik ook maar even zelf antwoord.

Het gaat hier om SPAM, dat is duidelijk.

Hoewel het geen slecht idee is om je computer goed te beveiligen hoeft er geen sprake te zijn van gekraakte accounts of malware, bij een gewone beveiliging die een beetje up-to-date is en bij internetgebruik met het gezonde verstand (onderschat dat niet) is de kans zelfs klein dat er iets gekraakt is.

De onderstaande is een (helaas Engelstalig) bericht van TrendMicro (antivirusfabrikant) die het heeft over het zogeheten probing, dus het uitproberen of e-mailadressen geldig zijn, dat is noodzakelijk om enige zekerheid te hebben dat toekomstige spam aankomt.

Het is me, zoals hier terecht werd opgemerkt, niet geheel duidelijk hoe het werkt, want een normaal mens zal niet de replyfunctie gebruiken bij een gespoofde (nagemaakte) mailer-daemon failiure notice (zo'n bericht als waar het in de vraag over gaat), maar toch wordt dit verstuurd met de bedoeling om een reactie uit te lokken, hoe dat gebeurt weet ik dus niet, maar daar hebben ze gegarandeerd een heel creatief truukje op bedacht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Achteraf zie ik dat het in mijn link om een iets andere variant gaat van spam versturen. Toch kun je ervan opaan dat dit soort berichten een vorm van probing is zoals ik het hierboven omschrijf.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de nu toegevoegde tweede link staat (ook in het Engels) nog wat aanvullende informatie die wel echt over dit onderwerp gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mede vanwege je reacties in de andere antwoorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel, het gaat me overigens niet om de punten of zo hoor, maar ik zie het duimpje niet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry! Bij deze!
Dat is meestal spam. Als je de geadresseerde niet kent, gewoon weggooien die mails.