Is het geen extra risico als je de code van een modem als account gebruikt voor een gekoppelde toepassing?

Via het zoeken naar openstaande wifi verbindingen zie ik codes van modems staan. Dat wordt door bepaalde providers gezegd dat die code de gebruiker is.
Kan je dat aanpassen en veranderen in iets anders dat niet aan het modem gekoppeld is.
Als ik bijvoorbeeld mijn fantasie gebruik over boeven en zo. Dan zou het in principe mogelijk zijn dat iemand via wifi voor buitenhuis gebruik gevolgd kan worden. Het modem staat thuis en die code is elders zichtbaar.
Ja, daar moet je dan wel wat moeite voor doen, maar vroeger was het met een telefoon en telefoonboek mogelijk.

Het gebruik van wifi is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Mogelijk heeft dat te maken met strijdige uitleg over de beveiliging. Volgens de een moet je de codes invoeren en koppelen aan je apparaten die over wifi beschikken. Anderen zeggen dat het in het modem zit.
Ik vind het verwarrend die uitleg. Het WPA/WPA2 staat op het modem. Waar komt die code vandaag?

Hoe zit het dan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Of heb ik dan toch iets fout gedaan?

Toegevoegd na 5 minuten:
Correctie: Waar komt die WPA/WPA2 code vandaan? Waar moet die worden ingevoerd.
Bij het laden van het modem naar de nieuwe laptop werd deze vanuit het modem geladen en gekoppeld. En dat is algemeen, maar meer details zou ik wel willen kennen.
Als ik alle in huis zijnde (mobiele) apparaten op een rij zet. Er een mobiel abonnement voor iphone of zo aan toevoeg. Hoe zit dat dan?

Toegevoegd na 7 minuten:
Opmerking:
Bovenstaande is een 1-mens brainstorm.Veel keuze mogelijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ha, blij :-)

Bedoel je code van een modem, de modem naam, WPS pin, wachtwoord of iets anders?

Ik zal het simpel proberen uit te leggen, hopelijk kan je het volgen (je verwart volgens mij weer twee dingen):
We gebruiken het VOORDEUR voorbeeld weer. Zie WiFi als de voordeur

- Je WiFi netwerk is beveiligd, om in te loggen selecteer je de NAAM van je netwerk (je huisnummer eigenlijk).
- Om de deur open te doen te doen, moet je de SLEUTEL erin doen. Dat is in dit geval je wachtwoord. Die gegevens worden uitgewisseld. Om te voorkomen dat mensen zomaar je gegevens kunnen onderscheppen(en een kopie van sleutel maken), is er een speciale procedure bedacht, een zogenaamd protocol. We noemen dit protocol voor het gemak even WPA2.

Veel providers geven je al een netwerknummer (huisnummer) en wachtwoord (sleutel). Dit wachtwoord wordt door de fabrikant verzonnen met behulp van een wiskunde formule, zodat iedereen in de praktijk een andere sleutel krijgt. Maar wil je helemaal veilig zijn, dan kan je dat wachtwoord ook veranderen (want als iemand de formule kan achterhalen, zou die in theorie ook je wachtwoord kunnen herleiden).

Je kunt ervoor kiezen om dit wachtwoord op te slaan op je apparatuur, bijv. je pc, laptop, iPhone, printer, Android telefoon en etc. Dan hoef je het wachtwoord niet elke keer opnieuw in te voeren. Dit is veilig genoeg, het is echt niet nodig om elke keer je wachtwoord opnieuw in te voeren. Gewoon lekker opslaan. Hoeveel apparaten je eraan hangt, maakt niet zoveel uit. Het wachtwoord moet wel op de apparaten worden ingevoerd, anders kunnen ze niet met je WiFi netwerk verbinden. Zonder sleutel krijgen ze de voordeur niet op.

Echter, sommige mensen zijn banger voor inbrekers dan anderen. Dus die bedenken nog wat extra truukjes. Elke computer heeft een soort serienummer, we noemen dat een macadres. Je kunt je WiFi netwerk zo instellen, dat het netwerk zichtbaar is als je computer op de gastenlijst (met het macnummer) staat en dat mensen die er niet opstaan, niet mogen inloggen, ook al weten ze het wachtwoord! Dit laatste is voor een huis, tuin en keukennetwerk overdreven. Veel te veel werk en in de praktijk voegt het niet zoveel extra's toe.

Wat je precies met laden bedoelt volg ik niet. Het wachtwoord wordt nooit geladen, hooguit verstuurd ;-) Als je kabels gebruikt, ga je niet over WiFi, dus is dat hele verhaal nietvan toepassing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit je wachtwoord als naam het wifinetwerk gebruiken dat is dom. Je wachtwoord moet je altijd geheim houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, ik zie dat je nu iets anders bedoelt. Bedoel je toevallig het koppelen van je eigen abonnement met dingen als WiFi hotspots (bijv. van Ziggo, KPN of UPC)?