kan je een hond kopen als je in de week weinig thuis bent ?

hallo ik ben 14 bijna 15 en zou echt heel graag een hondje willen hebben mijn voorkeur gaat naar het ras cavalier king charles of een border collie. het probleem is dat die hond dan in de week vaak alleen zit maar wat zijn de gevolgen eigenlijk als je zo een hond vaak alleen moet laten en zou dit nu een reden zijn waarom je geen hond mag kopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een hond kopen kun je natuurlijk altijd. Het is echter wel goed je af te vragen of het niet alleen voor jou leuk is, maar vooral ook voor de hond. Dat is namelijk geen gebruiksvoorwerp of hebbedingetje, maar een levend wezen dat helemaal van jou afhankelijk is.

Een hond kan best af en toe even alleen thuis zijn (mits daar goed op afgericht), maar als je eigenlijk door de hele week al weet dat je bijna nooit thuis bent, kun je er beter niet aan beginnen. Het beestje moet ook tussen de vroege morgen en de late avond uitgelaten worden en heeft gezelschap en aandacht nodig. Een hond die de hele dag alleen gelaten wordt kan niet alleen probleemgedrag en overlast veroorzaken (al redenen genoeg om het niet te doen als de hond zelf je verder weinig kan schelen), maar zal ook vereenzamen en kan daar letterlijk ziek van worden. Het is een groepsdier.

Kortom : het mag weg, maar je weet eigenlijk op voorhand dat het beestje verwaarloosd zal gaan worden. En een beetje serieuze dierenliefhebber zal er dan ook niet an beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je noemt nu twee rassen op die juist voor problemen kunnen zorgen als ze veel alleen zijn.

Een border collie heeft ontzettend veel beweging nodig. Deze honden drijven vee en zijn dus de hele dag bezig. Je moet bedenken dat iedere hond iedere dag veel beweging nodig heeft. Heb je hier geen tijd voor, dan moet je er niet aan beginnen.

Honden die veel alleen zijn kunnen van alles kapot bijten omdat ze hun energie niet kwijt kunnen.

Zeker als je een puppy neemt, ben je de eerste maanden heel veel tijd kwijt met socialiseren, zindelijk maken, opvoeden enz.

Ik wil je afraden om een hond te nemen. Je kunt misschien beter een kat nemen, katten kunnen beter tegen alleen zijn dan honden, bovendien hoef je ze niet uit te laten. Maar ook voor een kat geldt, dat ze aandacht en verzorging nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik zou dat niet doen. Een king charles cavalier is een gezelschapshond dus die heeft veel aandacht en verzorging nodig. Bovendien moet je ook 3 tot 4 keer de hond uitlaten en als je daar geen tijd voor hebt kan je het beter niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals jij wel weet is een hond een groepsdier. Dus het wel soortgenoten, of mensen die hij ziet als soortgenoten, om zich heen hebben want dan is hij gelukkig. Is een hond veel alleen dan zal hij wegkwijnen of stoute dingen gaan doen. Hij zal zichzelf gaan krabben, in het ergste geval tot bloedens toe, of hij zal het meubilair gaan opeten. Aandacht van stout gedrag is ook aandacht. Dus dit zijn een aantal redenen om (nog) geen hond te gaan nemen en te wachten dat je er wel tijd voor hebt. Geduld dus ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen een pup moet zeker in het begin niet veel alleen zitten.

Als je wens echt heel diep zit overweeg dan eens bij het asiel te kijken naar een hond waar de jeugd van af is en die gewend was alleen te zijn.
Let er wel op, Dan moet je wel zodra je thuis bent beseffen dat je veel tijd dan moet gaan geven. alleen thuis zijn is dan geen optie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat je het leuk vindt om een hondje aan te schaffen, dat je dat aan het romantiseren bent, maar gelukkig hebben jou ouders daarin het laatste woord.
Tuurlijk kan je geen hondje aanschaffen als je de hele dagen naar school bent en als je ouders beiden gaan werken. een hond heeft aandacht en liefde nodig, niet de hele dag een bench om de hele dag in opgesloten te zitten en er na XX maanden achter te komen dat het zielig is voor een hond om hele dagen alleen te zijn en het vervolgens in een asiel te dumpen en zo de hond een behoorlijke rot tijd te bezorgen totdat hij (als hij geluk heeft) weer wordt geplaatst in een gezin waar hij wel gewenst is. Je zou een voorstelling van het aanschaffen van een hondje kunnen maken, als je bedenkt dat jou ouders jou één week lang opsluiten in een te klein kamertje, je kan niet naar de wc, niet naar buiten vaak geen eten of drinken en dan kijken hoe je je naar een week voelt... Denk dat je dan meteen snapt dat een hondje net als een kind aandacht en liefde nodig heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je beter aanmelden als vrijwilliger bij een asiel, om de honden daar uit te laten, want een hond kan je niet alleen laten door de week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles kan.
Maar wie gaat er dan voor dat hondje zorgen?
Niet alleen eten en drinken, maar vooral ook gezelschap, uitlaten, etc.

Ja, dus dit zou een hele goede reden zijn waarom je geen hond mag kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Evitje,

Jij zou heel graag en hondje willen hebben hè? Maar net als de andere reacties zeg ik op dit moment ook NEE op je vraag.
Je bent overdag op school. je kunt hem 's avonds om 11 uur niet nog even uitlaten, je gaat over een par jaar steeds vaker uit en ook dan kun je je hond niet de aandacht geven die hij nodig hebt.

Een hond is niet voor af en toe. Hij moet er een keer of vier, vijf uit per dag. En een dier houdt van gezelschap.
De hele dag alleen is niet gezellig voor hem.

Maar wat ik wil toevoegen is:
Om toch met honden om te gaan, als JIJ tijd hebt, is het een idee om in de buurt te kijken of je een hond mag uitlaten. Bijvoorbeeld van een oude mevrouw die wat minder goed ter been is.
Of dat een hond bij jullie mag logeren (in het weekend of in de vakantie als jij thuis bent om voor hem te zorgen) als zijn eigen baasje ziek is of met vakantie is.

En verder kun je hondenprogramma's bekijken op tv. Op NGC heb je the dog whisperer. Kun je ook weer van leren.

Later, als je er helemaal zelf voor kunt zorgen , dan ga jij vast een hond een heel fijn thuis bieden. En dan kies je met overleg een hond die past bij jou: qua gedrag en grootte, ruimte in huis, mogelijkheid voor activiteiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat is geen probleem. Als je hem maar niet alleen laat!