Als je voorwaarden accepteerd maar je bent jonger dan wanneer je het mag accepteren (bijv 18 ipv 21) is het dan bindend?

Als je voorwaarden accepteerd en je moet 21 jaar zijn om te accepteren, op internet, maar je accepteerd het terwijl je 18 bent of jonger, is het dan bindend?
Graag met bronnen etc.
Ik kies iig een beste antwoord (als die er is).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je stelt je vraag in het algemeen. Het kan toch bindend zijn, maar in bepaalde gevallen kun je een contract of koop ontbinden. In Nederland is men minderjarig tot de leeftijd van 18 jaar, tenzij men is gehuwd.

Als je als minderjarige kind iets gekocht hebt of een dienst hebt afgesloten zonder toestemming van de ouders, dan hebben jouw ouders het recht om de overeenkomst te 'vernietigen'. Dit betekent dat jouw ouders de verkoper kunnen vragen het product terug te nemen of de dienst terug te draaien. De verkoper of dienstverlener moet u dan het geld teruggeven.

Je ouders hoeven deze toestemming niet altijd 'echt' te geven. Bij sommige producten mag de verkoper ervan uitgaan dat de ouders toestemming hebben gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wie kunnen een contract aangaan
Twee personen, natuurlijke - en rechtspersonen. Natuurlijke personen. Dat wil zeggen u en ik. Ofwel een ieder die u op straat tegen kunt komen. Voor natuurlijke personen geldt dat ze handelingsbekwaam moeten zijn. Dat wil zeggen dat ze boven de 18 zijn en niet in en inrichting zitten of onder curateder staan. Als bijv. een minderjarige een koopovereenkomst heeft gesloten dan kan deze overeenkomst ongeldig worden verklaard door de ouders. Soms is een koopovereenkomst die gesloten is door een minderjarige toch onaantastbaar, zoals bij kleinere aankopen, waarbij algemeen wordt aangenomen dat er sprake is van toestemming van de ouders. Deze regel gaat ook op voor mensen die onder curatele staan al is het wel raadzaam dit te informeren bij de curator. Mensen die in een inrichting verblijven zijn voor alles handelsonbekwaam. Minderjarigen van tenminste 16 jaar kunnen door middel van een vonnis van de kantonrechter bevoegd worden voor bepaalde rechtshandelingen. Bijvoorbeeld het sluiten van overeenkomsten. Meestal voor een werkovereenkomst, vakantiewerk e.d.

Rechtspersonen. Voor rechtspersonen (bijvoorbeeld een BV, NV, vereniging of stichting) geldt dat ze vertegenwoordigd moeten worden door iemand die daartoe bevoegd is. Iemand wordt vertegenwoordigingsbevoegd op basis van bijvoorbeeld:
een volmacht, of
de statuten van een rechtspersoon (bestuurders).

U kunt controleren wie er van een onderneming, vereniging of stichting bevoegd is deze te vertegenwoordigen. Dat kan u bij de Kamer van Koophandel in het handelsregister.