Het kan goed zijn dat het maken van een virus (of de tegenwoordig veel vaker gebruikte variant de worm) een zeker machtsgevoel geeft. Maar veel virussen worden via allerlei verkrijgbare software / scripts verspreid zonder (helaas) veel kennis over programmeren nodig te hebben. In dat geval is het zelfs onwetendheid wat zo iemand aan financiële schade aanricht.

Er worden ook "virussen" gemaakt om op een computer allerlei deurtjes open te zetten (zogenaamde tojaanse paarden) waardoor andere programma's op afstand geinstalleerd kunnen worden of beveiligingsystemen omzeild kunnen worden

Deze programma's zouden wachtwoorden kunnen afvangen en dat is lonend voor de maker als ze hiermee financïele gegevens kunnen achterhalen. Andere programma's kunnen mail sturen (spam) en dat is lonend omdat de maker hier (veel) geld aan verdiend en niet zelf de spam verstuurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Om een gevoel van macht te ervaren. Mind over matter. Het is een supergevoel als je er dagen lang op zit te puzzelen en je op een gegeven moment een manier hebt gevonden waarop een programma zichzelf kan verspreiden. Dan gaat het leven. Alsof een timmerman een manier heeft gevonden waarop planken zichzelf tot een kast maken. Dan ben je als een kind zo blij. Dat je ook schade aanricht komt op dat moment niet in je op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de kick, dat is de enige reden die ik kan verzinnen... Zo'n groot mogelijk aantal computers lam leggen, soer man!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie deze link.
http://www.seniorennet.be/Pages/Thuis_op_internet/virus.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de eer van de peergroup... Om wraak te nemen op iemand... om te leren... om zich te bewijzen... om aan te tonen dat er lekken mogelijk zijn...

En het netto resultaat is dat de virusmaker het product windows verbetert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het meestal uit baldadigheid, "because I can", of vanwege prestige. Soms was het ook goed bedoeld, om aan te tonen dat een bepaald lek bestaat, en soms zelfs om een bestaand lek te dichten.

Tegenwoordig gaat het steeds meer gewoon om geld. Botnets, gestolen persoonsgegevens en onderschepte wachtwoorden zijn op de zwarte markt aardig wat geld waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mythe gaat dat het eerste virus een
poging was om software te beveiligingen

De werkelijkheid is dat mensen uitdagingen aangaan
ook op software gebied - iets moeilijks en verboden
is de ultieme uitdaging.

Maar veel virussen worden niet gemaakt
maar ontstaan door modificatie.
En das Lame: en wie dit feit niet kan
verdragen wil zich bewijzen door
een nog betere code te ontwikkelen.

Ja, het is kunde - maar nee, het is niet hip

btw: sommige onschuldige snippets kunnen scanners
triggeren - dat zegt nog nix