Downloaden van games is inderdaad officieel illegaal, maar niet strafbaar zoals de vorige poster beweert. Dit houdt in dat het downloaden van games voor eigen gebruik gedoogd wordt en dus niet bestraft. Het uploaden (zoals bij torrents) is wel strafbaar, maar in de praktijk wordt ook hier niets mee gedaan. In Nederland worden slechts zeer grote verspreiders van auteursrechterlijk beschermd materiaal actief vervolgd, denk bijvoorbeeld aan de blokkade en schadeclaim tegen thepiratebay. Kortom, jij hoeft niet bang te zijn dat er je iets gebeurt, dit is in omringende landen vaak niet het geval! Zo zijn er gevallen bekend waarbij mensen uit Duitsland en/of Frankrijk zeer zware straffen kregen voor het downloaden van enkele bestanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is gewoon illegaal, of het actief vervolgd wordt of niet is geen issue voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks! :D

Andere antwoorden (2)

Betreffende Nederland is dat inderdaad strafbaar.
Boeken, muziek en films mag je wel voor eigen gebruik downloaden.

Toegevoegd na 4 uur:
Heb er een bron bij gezocht. Volgens mij is het duimpje omlaag eerder voor een antwoord dat niet klopt, dan voor een antwoord waar geen bron bij staat omdat het toevallig iets is dat ik weet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het downloaden van games is, in tegenstelling tot muziek en films, ten alle tijde verboden! Zelfs als je het officiële spel bezit mag je het niet verder verspreiden of opnieuw downloaden. Het uploaden van games, of welk ander auteursrechtelijk materiaal, is sowieso verboden. Uitzondering is als je toestemming hebt van de rechthebbende. Het lijkt me sterk dat je dat hebt, dus ben je strafbaar.
Er zitten wat haken en ogen aan het opsporen van mensen die dit soort strafbare feiten plegen. Mocht het tot vervolging komen, dan lopen de straffen op naar mate je vaker wordt gepakt. Je kunt een half jaar cel krijgen bij de eerste keer en/of een geldboete van de 2e categorie (max. €3700,-) en dit kan oplopen tot een jaar cel en/of een geldboete van de 5e categorie (max. €74.000,-).
Afgezien van de gevaren doen toch veel mensen dit, vaak mislukt het door de complexe beveiligingen van games tegenwoordig.
Dit alles kan teruggelezen worden in de originele wettekst in het burgerlijk wetboek, Wet van 23 september 1912, houdende nieuwe regeling van het auteursrecht. Dit bestaat uit 57 artikelen en geeft duidelijkheid op veel punten omtrent het auteursrechtelijk materiaal.