Hoe kunnen huisgenoten die gebruik maken van het bedraad netwerk in huis, mijn gegevens stelen?

Toen ik niet thuis was (ik was in een andere stad), is er geprobeerd in mijn Facebook in te loggen vanuit de stad waar ik woon. (Toen ik een dag later ging inloggen kreeg ik namelijk een melding, dat mijn account tijdelijk geblokkeerd was omdat iemand dus heeft geprobeerd in te loggen vanuit mijn thuisstad). I

k maak gebruik van het bedrade netwerk in het huis, waar ook 7 andere huisgenoten gebruik van maken. Kunnen zij zomaar bij mijn gegevens komen? (overigens is hun inlogpoging niet gelukt, dus mijn wachtwoord hebben ze kennelijk niet kunnen bemachtigen. Ik vermoed dat mijn emailadres al "vooringevuld" was op de homepage van FB, kan dat?).

NB voor de slimmeriken onder ons: Ik had mijn laptop ook meegenomen dus niet thuis laten liggen.

En wat kan ik doen om mijn gegevens in dit bedrade netwerk te beschermen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Beste Adiga,

In principe is jouw dataverkeern niet voor de anderen zichtbaar zonder dat ze ingewikkelde technische trucs toepassen. Dit is echter onwaarschijnlijk omdat ze je wachtwoord niet wisten.

Mogelijke verklaringen:

Een meer waarschijnlijke verklaring is dat:
1) je een keer op een pc van je huisgenoot of iemand anders in je woonplaats hebt ingelogd op FB en de gebruikersnaam hebt opgeslagen, vervolgens heeft deze persoon per ongeluk zijn wachtwoord bij jouw gebruikersnaam getypt.
2) Iemand heeft geprobeerd in te loggen op je account. Immers, ik neem aan dat er zat mensen zijn die je e-mail adres weten, deze hoeft dus niet ingevoerd te zijn geweest. Bovendien is het algemeen bekend dat facebook gebruikersnamen e-mailadressen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvullend op sanzoo:
-Als je die melding via email hebt gekregen, kan het zijn dat dat een phishing-email is.
-Als je een hub hebt thuis, kunnen anderen het netwerkverkeer onderscheppen (met een sniffer). Dit omdat het netwerkverkeer naar elk netwerkpoortje wordt gestuurd. Maar tegenwoordig zie je eigenlijk alleen nog maar switches c.q. geswitchde poorten op de internetrouter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorgaans is je e-mail adres gemakkelijk te raden of zelfs bekend. Iedereen had dit kunnen proberen. Je kunt dit an sich niet voorkomen. Wel kun je voorkomen dat mensen achter je echte password komen

Hoe kun je dit voorkomen?
1) FB kent een setting waarin je toegang kunt beperken vanaf andere/nieuwe IP-adressen. Ofwel alleen notificatie ofwel toegang weigeren en pas na bevestiging door jou dit IP adres toestaan. Dat werkt natuurlijk niet als je huisgenoten één enkele modem delen en dus allemaal hetzelfde IP adres hebben.

2) Op je netwerk kun je sniffen zoals gezegd. gebruik daarom om altijd de https-inlog van FB en niet de standaard http. Dat moet je handmatig doen. Dan kan niemand die buiten je PC zit je gegevens snappen.

3) log nooit in op een PC, laptop, smartphone of tablet die je niet vertrouwd. Daar kan een password sniffer op zitten.

4) Laat nooit iemand usb-sticks in je PC steken waarvan je denkt dat die virussen/trojans kunnen bevatten. Als je zelf geïnfecteerd bent, heeft de boef ook alles.