Hoe goed is je laptop beveiligd met een wachtwoord?

Stel, mijn laptop is gestolen. er zit een wachtwoord op ( windows 7, Acer Aspire 7735G-654G32MN).
Hoe makkelijk is het voor een gemiddelde dief om dit te kraken? En zijn er anders betere methoden om je laptop te beveiligen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tsja, daar was ik al bang voor. ik ga meteen al mijn wachtwoorden veranderen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze is nog het mooist. Ik pik jouw laptop, draai hem open. pluk de hardeschijf eruit in plaatst hem in mijn desktop. En kan overal bij...... De hardeschijf moet dus encrypted zijn als je data gevoelig is.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, MrTomaat. Ik gebruik zelf TrueCrypt voor dat doel. Let er wel op dat je *alles* versleutelt. Dus ook de partitie waar Windows op staat. Windows heeft namelijk de eigenschap tijdelijke kopieën te maken van alles waar je mee bezig bent. Als jij een gevoelig bestand op een versleutelde manier opslaat, en je gaat het bewerken, maakt Windows een tijdelijke kopie van de *onversleutelde* versie van het bestand. Het bestand zelf is dan wel versleuteld en dus ontoegankelijk voor een dief, maar de tijdelijke kopie is gewoon zichtbaar voor iedereen die enige computerkennis heeft. Wil je dat voorkomen, dan moeten dus ook die tijdelijke kopieën worden versleuteld - en dat kan alleen door ook de partitie waar Windows zelf op staat te versleutelen, of door - zoals ik heb gedaan - de gehele schijf te versleutelen, zodat je automatisch *alle* partities versleutelt, inclusief de systeempartitie(s).

Het beste antwoord

Er zijn diverse programmaatjes beshikbaar om de wachtwoorden van Windows te omzeilen. Ook een eventueel BIOS-wachtwoord (dat je al moet intypen voordat Windows überhaupt start) is vrij eenvoudig te verwijderen of te omzeilen.

Als jouw laptop ook van DVD of USB kan starten, kan de dief ook die methode gebruiken.

En anders kan een dief die jouw gegevens wil hebben nog altijd de harde schijf uit de laptop schroeven en hem dan aan een andere computer koppelen. Dan zijn alle gegevens te lezen, zonder wachtwoord en zonder speciale programmaatjes te hoeven gebruiken.

Wil je dit voorkomen, dan kun je Windows' Bitlocker gebruiken. Dat codeert alles wat op je harde schijf staat. Bij mijn weten is Bitlocker nog niet gekraakt.

Nog veiliger, want open source, is TrueCrypt. Dat gebruik ik zelf. TrueCrypt versleutelt alles wat op je harde schijf staat. Je moet bij het starten eenmalig een wachtwoord intypen. Vanaf dat moment merk je zelf helemaal niets van het feit dat alles versleuteld is. Bij het lezen vanaf de harde schijf worden alle gegevens automatisch ontsleuteld, en bij het schrijven naar de harde schijf wordt alles versleuteld.

Ik heb op mijn systeem een benchmark gedraaid. Die vertelde me dat alle lees- en schrijfacties van en naar de harde schijf nu ongeveer 5% trager zijn. In de praktijk merk ik daar echter helemaal niets van: ook schijf-intensieve acties zijn gevoelsmatig nog net zo snel (of langzaam) als vroeger.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Nauwelijks, er is gewoon gratis en legale software om er toch in te komen, voor wanneer je je wachtwoord vergeten ben. Helaas gebruiken dieven deze software ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tsja, daar was ik al bang voor. ik ga meteen al mijn wachtwoorden veranderen….
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...nog suggesties over hoe ik hem op afstand laten laten ontploffen? Denk niet dat ik verder iets kan doen behalve hem met alle nummers ed opgeven als gestolen? ik heb de orginele doos met alle nummers en gegevens nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met gratis software als TrueCrypt en Prey is die volledig te beveiligen.
Het beveiligen van PC/ Tablets / Mobile Phone is eigenlijk niet te doen voor mensen die u product in handen krijgt.

Wil je documenten beveiligen kan je beter denken aan encryptie programma's dit is veel lastiger te kraken en een gewone dief zal hier de moeite niet voor nemen en gewoon alles wissen

Daan
ICT privé Detective
www.torbes.nl