Wifi : is dat wel beveiligd? En hoe kan je daar zelf het beste voor zorgen?

Op onbekende locatie waar wel wifi aan wezig is. Daarvan kan je zelf niet weten hoe het er beveiligd is. Wat kan je zelf nog doen om daar toch veilig gebruik van internet te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Op een openbare wifi zoals bij macdonald kun je prima surfen zonder problemen
wel met beperkingen.

Maar gebruik geen onbekende particuliere onbeveiligde verbinding
als je in je wifi lijst bekijkt en daar signalen ziet zonder hangslotje dan is het wel verstandig in elk geval de bron te weten
je kunt er verder weinig aan veranderen
capthavoc
11 jaar geleden
Het meest verstandige is om een onbekend netwerk (bv een gratis hotspot) als niet veilig te beschouwen.
Ook als je een wachtwoord nodig hebt (bv een beveiligd netwerk in een cafe) en dit krijgt van de eigenaar hoeft het nog niet te beteken dat je dan veilig bent. De cafe eigenaar kan in principe nog steeds jouw gegevens bekijken/bewaren etc.

Jezelf beschermen kan alleen door zelf na te denken wat je doet, denk 2x na voor je bv gaat internet bankieren.
En zorg ervoor dat je een goede virusscanner / firewall hebt.

Aan de verbinding zelf (en alles wat daar achter zit) kan je niet zo heel veel doen, aan je eigen gedrag des te meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord! Een beveiligde wifi houdt onbevoegden regen, maar is niet perse veilig tegen afluisteren door de eigenaar. Daarvoor is echter https uitgevonden. Dat kan niet afgeluisterd worden.
Wanneer er een wachtwoord nodig is om verbinding te maken met het accesspoint (de hotspot), dan is deze dus beveiligd. Welke beveiliging daarvoor is gebruikt, kun je zien in het lijstje met draadloze netwerken. Dit geeft aan hoe de toegang tot de hotspot is beveiligd; het zegt niets over de beveiliging van de internet-communicatie.

Wanneer je zonder wachtwoord verbinding met het accespoint kunt maken en pas als je je browser start moet inloggen, is de toegang tot internet beveiligd, maar niet de communicatie.

Om in deze situaties jezelf zo goed mogelijk te beschermen, moet je zorgen dat de communicatie over https verloopt. Normaal gesproken staat er aan het begin van elk internetadres in de adresbalk http. Wanneer je dat vervangt door https, zal de communicatie met de website, mits deze dat ondersteunt, versleuteld verlopen. Veel diensten ondersteunen dit standaard, bij andere diensten kun je het aanzetten. Het werkt in ieder geval met Google/GMail, Facebook, Twitter.