Hoe lang duurt een virus/spyware scanner voordat hij klaar is met scannen?

omdat het meestal echt een eeuwigheid duurt voordat een virus/spyware scan klaar is scan ik de computer al helemaal niet meer maar heb wel altijd een scanner draaien.. Eens in de zoveel tijd formateer ik de harde schijf...

mijn vraag is toch wel, en ik weet dat dat afhangt aan de grote van o.a. de harde schijf, hoe lang duurt nou echt voordat zon scanner klaar is, ik ben nu 2 scanners aan het draaien en ben nu geloof ik al minimaal 3 uur bezig
en het geeft mij geen idee dat hij echt vooruit gang boekt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Antwoorden (4)

Het hangt af van aantal fragmenten op je harde schijf (in grotere lijnen het aantal bestanden) en van wat u precies scant. Als u harde schijf veel bestanden + veel fouten bevat, kan het heeeeel lang duren, bij mij duurde het een keer langer dan 3 dagen en nog niet klaar, toen heb ik besloten om cleaninstall te doen :). 2 scanners tegelijk is niet de beste keuze, en spyware en al die zooi vertrouwde ik nooit want ik vond ze tog nooit werken.
P.S Al die scans helpen niet echt als het om versnellen van de systeem gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan beter nooit meerdere virusscanners op je pc installeren. Dat geeft conflicten.

Hoe lang een scan duurt hangt af van meerdere dingen, o.a.:

* Hoe snel is je CPU
* Hoe groot is je schijf / hoeveel bestanden
* Welke scanner je gebruikt
* wat de lees / schijf snelheid van je harde schijf is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik gebruik in voorkomende gevallen trend housecall en spyware search & destroy parallel, zonder veel problemen.
Meestal in 1 a 2 uur klaar, maar ik heb dan ook geen volle terabyte schijven... twee virusscanners op een systeem is inderdaad vragen om vertragingen en problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
trend housecal is idd een hele goede keuze !
Je zegt dat je twee scanners aan het draaien bent. Je mag ze perfect _achterelkaar_ draaien, maar niet _tegelijkertijd!_. Dat kan grote problemen veroorzaken op een Windows-PC. Als je ze tegelijkertijd draait, draait de harddisk overuren: de lees/schrijfkop moet continue heen- en weer springen als je twee scanners tegelijkertijd draait. Dat kan misschien zelfs wel dagen duren. En ik betwijfel sterk dat dit bevorderlijk is voor de levensduur van je harddisk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles wat hier boven gezegt word is belangrijk. Ligt eraan hoeveel systeem ruimte heb, ect.

Het ligt er ook aan welke scan je doet, meestal zijn deze 3 er:
- Sneller scan
- Volledige systeemscan
- Aangepast.

De sneller scan duurt ongeveer 1 - 30 min
De volledige systeem scan kan meer dan één uur duren
De aangepaste scan zit vaak daar tussen in.

Natuurlijk hoef je niet elke dag een volledige systeem scan te doen. Doe dit één keer in de week (s'avonds als je er niet op zit). De sneller scan kan je wel één keer doen per dag.

Het is niet goed dat je twee scanners laat draaien tegelijk. Sowieso is twee virusscanner software op je pc hebben niet goed. (tenzij één van die twee geen real time bescherming heeft).

Verder is het dus belangrijk op zooi van je pc te verwijderen. Je kan bijvoorbeeld Ccleaner gebruiken. Een goede schoonmaakprogramma.