Hoe kan het dat je soms een golf van spam krijgt?

Ik heb afgelopen weekend een vraag gesteld over bepaalde etiketten, en verschillende websites daarover bezocht. De daarop volgende dagen kreeg ik wel 5 spammails op een dag die zogenaamd over etiketten gingen. Dat ik hierbij wellicht onveilige websites heb bezocht dat kan ik mij nog voorstellen, maar nu krijg ik ze ineens ook zogenaamd van Nero terwijl ik dit niet eens op mijn PC heb geïnstalleert.

Het is een hele tijd rustig geweest wat spam betreft, dus hoe kan het dat je in een bepaalde tijd ineens weer zo ontzettend veel krijgt?

Overigens is Nero wel geïnstalleert op de laptops van mijn huisgenoten, dus kan het daar ook mee te maken hebben?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb op die etikettensites niets ingevuld, alleen gekeken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spam wordt dus wel effectief gestuurd kennelijk. Jij hebt geen Nero en wel interesse in etiketten. Je krijgt dus de goede advertenties. Waarom krijg ik dan alleen advertenties van bepaalde orgaanverlengende middelen ;o))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over die spam gesproken dat heb ik ook .
Ik krijg al ongeveer 2 jaar spam van Nero [ ongewenst]

Het beste antwoord

Spam gaat bijna altijd in golven. (En er zullen extra golven optreden als je recent bepaalde websites hebt bezocht waar je je mailadres hebt ingevuld.) Totdat de spamfilters van de providers er weer iets op gevonden hebben.
Het blijft een kat-en-muis-spelletje. Dit is te doorbreken als:
1. Commercie niet langer voorop gaat in dezen. Tot voor zeer kort was 't volstrekt legaal om bedrijven en instellingen te spammen in Nederland. Dit geeft wel aan waar de belangen liggen, en hoe er wordt gelobby't (ik zelf noem dat altijd omkopen).
2. Er veel harder tegen wordt opgetreden. Levenslang voor massale spammers.
3. Het verboden wordt om Windows-PC's op internet aan te sluiten, zo lang er niet minstens een half jaar geen nieuwe veiligheidsgaten meer worden ontdekt. (De meeste spam wordt verstuurd vanaf besmette Windows-PC's. Ook procentueel gezien.)
4. Er een nieuw, veiliger mailprotocol komt. Zo moet 't bijv. niet langer mogelijk zijn een willekeurig mailadres als afzender na te bootsen.

Heb je trouwens je mailadres _niet_ ingevuld op die websites, dan kon je wel eens een virus op je PC hebben die aan de hand van je surfgedrag spam laat genereren.

Via bijv. http://www.pandasoftware.com/activescan kan je ff een virusscan doen op je PC.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wil je meer over spam weten: lees dan evt. ook eens mijn bijdrage bij:
http://www.goeievraag.nl/vraag/ip-adres-wijzigen.35067
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik weet zeker dat ik op die sites niets heb ingevuld, alleen gekeken. Ik gebruik zelf AVG 9.0 Free, en die vindt niets bij het scannen. Maar misschien niet zo'n gek idee om dit ook eens bij Panda te doen dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter info: AVG free herkent minder computerbedreigingen dan 'AVG betaald' of een andere betaalde virusscanner. Dat geeft AVG zelf ook aan op hun website.

Andere antwoorden (2)

Je geeft het antwoord zelf al... Je hebt verschillende websites bezocht...

Daarom is dat...

Leuk hé ALLES...

En nu moet je niet gaan zeggen dat ze moeten stoppen, want alle teken van leven is MEER SPAM, en MEER SPAM...

Nero is allang dood, dus daar ligt het niet aan... (En nee ook dat brandprogramma niet)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De afzender van SPAM zegt niets over waar het echt vandaan komt. Ik kan spam versturen met jouw email adres als afzender.

Je krijgt die spam omdat je op websites hebt gezeten waar OF je adres is doorverkocht aan bedrijven die in etiketten verkoop zitten OF omdat je email adres hierbij open en bloot in het forum heeft gestaan: Robots / crawlers zoeken op forums continue naar adressen en sturen dan op basis van de inhoud (of niet (!)) jou email met advertenties en andere junk.