Ik bied het een en ander te koop aan via de bekende website, kan het kwaad als mensen mijn naam en rekeningnummer hebben?

Ik heb nu iemand die wil iets kopen van mij, en hij wil graag dat ik het naar hem opstuur.

Dat vind ik geen probleem, want dat doe ik vaker. Maar ik wacht altijd totdat ik het geld heb, en dan stuur ik iets op.

Deze persoon schrijft, in slecht engels, dus misschien is het een buitenlands iemand die slecht is in engels....of een fraud!

Als ik hem nu mijn rekening nummer, naam en woonplaats geef, zodat hij geld kan overmaken. Kan hij dan verder nog iets met die gegevens doen? Frauderen ofzo?

Ik heb ook paypal, maar misschien wil hij daar geen gebruik van maken.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb hem een betaalverzoek in Paypal gestuurd, eens zien wat hij doet.

Toegevoegd na 17 uur:
Wat een verassing, ineens geen reactie meer :-)

Toegevoegd na 3 dagen:
En vandaag, zowaar het geld op mijn paypal account :-O
Pakket maar aangetekend verstuurd :-)
Loop ik tenminste geen risico.

Pieter2011
11 jaar geleden
Misschien bedoel je deze lijst: http://www.opgeletopinternet.nl/index.php/board,6.0.html?PHPSESSID=6d2090a0dae0dfadbfbad248ce5f7d82
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via Paypal... mag ik je dan even wijzen op een reactie die Mriek gegeven heeft bij mijn antwoord:
"Het verhaal is:
Je spreekt af dat hij het overmaakt via Paypal, het geld komt op die rekening en jij stuurt je product op. De volgende stap is dat de koper bij paypal aangeeft niets ontvangen te hebben en het geld terugvraagt van paypal en dat ook krijgt!!! Jij bent je product kwijt en ontvangt geen geld. Ze doen dit niet alleen bij hoge bedragen hoor, misschien hebben ze jouw product echt nodig."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er geen goed gevoel over hebt: niet doen! Jammer dan als de koper wél te goeder trouw zou zijn, maar de kans is groter dat dat niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, verrassend dat je niets meer hoort :)

Het beste antwoord

In principe zou hij je rekeningnummer kunnen gebruiken om bij die bedrijven die aankopen per machtigingen aanbieden producten te kopen, die dan van jouw rekening afgaan.
Hierdoor zullen ze zelf ook snel door de mand vallen.

Wat ik het meest gehoord heb van deze "slecht engels sprekende personen" (veelal nigerianen) is dat ze iets duurs van je kopen, je hebt het geld en stuurt het op en dan schijnen ze het voor elkaar te krijgen hun geld weer terug te laten storten oid.

Ik vermoed dat je iets verkoopt dat zeker een euro of 100 op moet brengen?
Slim van je dat je je twijfels hebt, ik zal het in ieder geval er niet op gokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nee, het is maar €22,75 :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Je hoort dit inderdaad heel vaak. Ik zou het ook niet doen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Bekend verhaal: eerst wordt geld overgemaakt en dan schijnt er geen geld op de rekening te staan zodat de bank het weer terugvordert of zo...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verhaal is:
Je spreekt af dat hij het overmaakt via Paypal, het geld komt op die rekening en jij stuurt je product op. De volgende stap is dat de koper bij paypal aangeeft niets ontvangen te hebben en het geld terugvraagt van paypal en dat ook krijgt!!! Jij bent je product kwijt en ontvangt geen geld. Ze doen dit niet alleen bij hoge bedragen hoor, misschien hebben ze jouw product echt nodig.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Het is trouwens een Zweed die bij een bank in NL werkt. Heb eindelijk zijn echte naam, tenzij hij die naam gejat heeft.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb het item verkocht, via paypal. Voor alsnog is het goed gegaan. Ik heb het als pakket aangetekend laten versturen, dus ik heb bewijs dat de koper het ontvangen heeft. Bedankt voor alle antwoorden.

Andere antwoorden (3)

Denk inderdaad dat het fraude is, ze kunnen trouwens niets met die gegevens ze zullen terugsturen dat hetis overgemaakt en dat ze eerst het tracking nummer willen voordat het overgeboekt is. Stuur maar voor de gein je gegevens dan zul je het zien. Meestal nigrianse fraudeurs.. Trap er niet in en stuur niets op voordat het geld echt op je rekening staat....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het niets uitmaakt. Je zegt zelf ook tenslotte dat je vaker op die manier verkoopt. Waarom zou een perfect Nederlands schrijvend iemand betrouwbaarder zijn dan een slecht Engels schrijvende. Vraag me alleen wel af of je woonplaats en adres moet noemen. Mijn vriendin verkoopt met regelmaat spulletjes en die geeft geen woonplaats en adres. Wel noemt ze een wat grotere plaats in de buurt. Verder zou ik in de communicatie niet zeggen Reknr: 1234567 maar heel simpel #1234567.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je laatste zin: waarom is dat?
# in plaats van reknr............wat maakt dat uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een (eventuele) robot herkent het dan niet als rekening nummer wellicht (net als de capcha's). Kwaad kan het zeker niet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Maar je moet toch altijd een woonplaats opgeven bij het rekening nummer? Als ik een overboeking doe naar pietje puck. Dan moet ik toch opgeven: Pietje Puck rek nr 12345678 te Amsterdam Wat gebeurd er dan met een overboeking als de naam niet klopt?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde natuurlijk: Wat gebeurd er dan met een overboeking als de WOONPLAATS niet klopt?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
adres geef ik trouwens alleen als mensen iets komen ophalen, en dan ben ik nooit alleen. Of de buren weten ervan, of mijn partner is er bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ABN Amro hoef je de woonplaats niet eens meer in te vullen bij betaalopdrachten via internetbankieren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in ieder geval niet mijn eigen volledige postcode op zo'n website staan. Als ik bijv postcode 1234 JP heb gebruik ik postcode 1234 AA ofzo iets. Als ze je achternaam hebben staan ze zo op de stoep ;)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nee dat heb ik ook niet. En mijn achternaam is het laatste wat ik geef. Want daar zijn er maar 3 van in nl :-) Ook al sta ik dan niet in het telefoonboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je rekening nummer is toch uniek denk ik. Nergens voor nodig je adresgegevens daar bij te plaatsen. Je kan alleen een voornaam geven, waarvan dan alleen de eerste letter klopt. Zo wordt het hier altijd gedaan en zonder problemen.
Niet op reageren, bij enige twijfel is het veiliger er niet op in te gaan.
U riskeert uw geld en uw materiaal !!!
In bijlage de tips van 2dehands.be.