Mag een aanbieder van iDEAL mijn rekeningnummer opslaan?

Als ik een betaling doe via iDEAL. Mag de webshop waar ik betaal dan mijn rekeningnummer opslaan in hun database?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Als er duidelijk in de voorwaarde staat dat dit gebeurd en het een doel dient. (klantvriendelijkheid bijvoorbeeld)

Maar een aanbieder van ideal, en ik neem aan dat je hiermee een webshop bedoelt, heeft niets te maken met jou rekening nummer. In dit geval zou deze informatie dus niet opgeslagen moeten worden. Je geeft namelijk in ideal zelf (de pagina van de bank) aan wat je rekening nummer is, niet bij de webshop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Niet waar. Jouw rekeningnummer komt gewoon op het bankafschrift van de websop te staan. Jij hebt toch ook het nr van de webshop? En wat kun je daar nou anders mee dan er geld naar overmaken. Wil je mijn nummer hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paulus, nee dank je. Maar volgens de privacy wetgeving mag een bedrijf niet meer gegevens bij houden over klanten dan waar het de klanten over informeert, en voor een goede reden. Dat houdt in dat het in de financiele administratie wel een keer langs mag komen. Maar tenzij er een duidelijke reden is, en het in de algemene voorwaarden staat mag deze informatie niet zomaar op klant niveau worden opgeslagen.
paulus811
12 jaar geleden
Het feit dat de bankafschriften (gewoon op ouderwets papier of digitaal) bewaard worden binnen de financiële administratie, geeft al aan dat je rekeningnummer wordt bewaard. En 'een keer langskomen' lijkt alsof je rek,.nr. na verwerking van de betaling wordt uitgeknipt of verwijderd uit de administratie, maar dat is dus niet zo. Betalingen hebben naast een bedrag altijd een van en naar rekening. Daar is ook niets mis mee, zolang je natuurlijk maar niet de inloggegevens van Ideal (dus je bank voor internetbankieren) prijsgeeft.

Andere antwoorden (3)

Normaal gesproken wordt daar niet om gevraagd, dus ik zou er sowieso erg voorzichtig mee zijn (en het persoonlijk niet toestaan). Het lijkt me dat ze het best mogen, maar, zoals ik zei, in principe hebben ze er geen belang bij. Je moet je rekeningnummer immers invullen op het scherm waar je je betaling bevestigt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Het rekeningnummer komt gewoon op het bankafschrift van de begunstigde te staan. Dus hoezo 'niet toestaan'?
zolang ze joue inloggegevens niet hebben of opslaan lijkt me dat geen probleem. of iets om je zorgen over te maken.
bol.com doet dat ook schiet me te binnen. en
als ik iets overmaak aan een goed doel staat er vaak op een volgende brief mijn rekeningnummer al voorgedrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gebeurt al automatisch op het moment dat jij iets overmaakt. De bank zal jouw rekening vermelden op het afschrift van de begunstigde. En dat is net zo min erg als dat jij het rek.nr. van de webshop hebt.