Wat doet een trojan.gen met je computer?

De vraag zegt het al

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Er zijn zeer veel soorten trojans, en ze zijn allemaal slecht voor je pc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dit is een trojan.GEN en dat is een soort trojan
Pieter2011
12 jaar geleden
Ach, ik zou hem toch maar verwijderen...

Antwoorden (2)

Trojan.gen is gewoon een verzamelnaam voor allerlei onbekende trojans. Je kunt het beste even Malwarebytes installeren (+ updaten), daarna je pc opstarten in de veilige modus en een scan uitvoeren. Hier vind je Malwarebytes:
http://www.filehippo.com/download_malwarebytes_anti_malware/

Toegevoegd na 3 minuten:
Een antwoord op je vraag wat het met je pc doet, kan niemand geven: het gaat niet voor niets om een onbekende trojan. In elk geval is het spyware die misschien de instellingen van je pc verandert of informatie van je computer doorsluist naar anderen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik had een heel verhaal ingetypt, maar bedacht me om dit te posten omdat het misschien te veel/ver ingaat op activiteiten die als illegaal zouden kunnen worden gezien.

Daarom beperk ik me nu even tot de opmerking dat een trojan niet per definitie gevaar voor een PC oplevert. Veelal echter doen ze dat wel, maar af en toe wordt een trojan ook ingezet als.... laten we zeggen "een gebruiksvriendelijk stukje gereedschap" (nogmaals ik kan/wil hier niet verder of dieper op ingaan)

Zo'n "goedwillende" trojan wordt in vakjargon een zogenaamde "false positive" genoemd. Virusscanners slaan alarm en geven dan veelal de melding dat er een "Trojan.gen" is gevonden. "gen" staat hier dan meestal voor "generic" wat zoveel als "algemeen" betekent.
Het betekent dat er software is aangetroffen wat zich gedraagt als een trojan, maar de virusscanner heeft geen specifieke informatie erover.

Ofwel heb je dan met een gloednieuw virus te maken, maar die kans is statisch gezien niet bijzonder groot dat uitgerekend jij als een van de eersten op het internet dat nieuwe virus te pakken hebt. Ofwel je hebt dus te maken met een "goedaardig" stukje software (waar de maker van de virusscanner waarschijnlijk geen onderzoek verder naar heeft gedaan omdat er in principe geen gevaar uit voortvloeit)

In de praktijk komt het erop neer dat je zelf het onderscheid met 99,9% zekerheid tussen goed of slecht MOET kunnen maken (op de een of andere manier); m.a.w. je moet weten waar je mee bezig bent. Kan je dat niet/is er teveel twijfel, dan is mijn advies: verwijderen met een goede virusscanner.

Mijn excuus als dit verhaal nu ietwat te cryptisch is geworden, maar ik vind dat op GV een vraag zo goed en volledig mogelijk moet worden beantwoord. En in dat licht hoort er bij deze vraag ook een antwoord, dat erop wijst dat trojans ook op een niet-schadelijke manier kunnen worden ingezet.