Waarom er nog steeds nieuwe computervirussen gemaakt?

In deze tijd heeft iedereen zijn computer toch beschermd door anti-virus software? Het lijkt me dan nogal frustrerend voor een virusmaker om veel tijd en energie te steken in iets dat toch geen effect heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het is juist de uitdaging om iets te maken dat wel door die barrieren heen kan breken dat het bouwen van een virus leuk kan maken. Het laten zien 'Ik ben slimmer dan al die mensen die proberen alles dicht te timmeren'.

Je denkt de verkeerde kant op. De lol is juist het breken van de beschermingen. Net zoals hackers het veel leuker vinden om te proberen de FBI te hacken en ermee weg te komen, dan om in de appi happi website te hacken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er worden nog steeds nieuwe virussen gemaakt omdat dit wel effect heeft.

Virussoftware beschermt alleen tegen bekende virussen, dus nieuwe virussen werken beter. Overigens kost het meestal juist weinig tijd en energie om een virus te maken. Het kost veel tijd om lekker te vinden in een programma om een virus op los te laten, maar als die exploit eenmaal is gevonden springen er heel snel een aantal mensen op die virussen maken als hobby.

De meeste virussen worden overigens gemaakt door makers van virussoftware. Van die honderd duizenden virussen waartegen ze beschermen maken ze de helft zelf (zonder ze te distribueren) om te kunnen zeggen dat ze tegen zoveel virussen beschermen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je bronnen van dat laatste verhaal?
Het is een kat en muis spel... En niet alleen op computergebied is dat zo... Met het nieuwe varkensvirus is de mens beter bestand tegen virussen, dus dit virus verhoogt de weerstand bij mensen...

Virusmakers zijn steeds bezig en anti-virus makers zijn steeds bezig... Wettenmakers zijn steeds bezig en overtreders zijn steeds bezig...

Een goede virusmaker geniet status in zijn wereld, even de roem dat er een aantal pc´s door zijn virus vernield zijn, zal hem op de waarderingsschaal van zijn vrienden laten stijgen... En de beste virusmakers krijgen vaak hele goede banen in de beveiligingssector van computers... Zij weten als geen ander hoe een virusmaker denkt, en je vangt boeven met boeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt om dat "virussen" nu voor andere doelen worden gebruikt. In het begin was het maken van een virus een soort sport. Inmiddels is het maken van virussen en aanverwante producten grotendeels overgenomen door de georganiseerde misdaad met als doel zich te kunnen verrijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen die ze maken hebben vast niks beters te doen! en ze vinden het leuk om een ander een hoop ellende te bezorgen... ook doen ze het om in je pc te kijken naar gegevens en zo... het is een 'kat muis spelletje' wat zal blijven bestaan voorlopig.. jammer genoeg! dusss zorg dat je pc goed beschermd is tegen deze pc 'ziekten' om de kans zo klein mogelijk te houden!
betaalde virusscanners zijn natuurlijk goed, maar de nieuwste AVG is ook goed genoeg ;) zorg er altijd voor dat je een virusscanner op je pc hebt en ook niet meer als een dan kunnen ze elkaar tegen werken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een kat en muis spelletje tussen twee partijen.
De virus maker heeft er plezier in om steeds weer in nieuw lek in de beveiliging te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat computercriminaliteit big-business is. Door particuliere PC's in te zetten als spam computer of bankgegevens, e-mail, identiteit gegevens, etc. te stelen kan je heel veel geld verdienen.

Het is in Nederland nog steeds een populaire misvatting dat virussen voornamelijk worden gemaakt door nerds die zich vervelen. Dit is echt een kleine minderheid. Het overgrote deel van virus/malware in omloop is het product van grote criminele organisaties in een industrie waar per jaar vele miljarden euros in om gaan.

Zie ook mijn vorige antwoord op een vergelijkbare vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/computervirusmakers-wereld.30775