Hoe is het mogelijk om te controleren of derden informatie van mijn PC gehaald hebben?

Ik heb een spysweeper met virusscanner gehad die als extra optie had dat ik op een externe server mijn gegevens kon opslaan. Dat wil ik niet en heb die optie niet geactiveerd. De optie is niet meer zichtbaar en er wordt ook beduidend minder verwijdert dan voorheen.
Vragen worden niet beantwoord door de Amerikaanse leverancier van het pakket.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie wat fouten, maar kan de tekst niet meer corrigeren. Dit is bedoeld als algemene vraag of het mogelijk is en dan wel hoe. Wel/niet goed pakket is even niet relevant voor deze vraag.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik gebruik spysweeper van webroot, maar die heeft de laatste 6 maanden niets meer gevonden. Dat vind ik vreemd. Ik heb tussentijds een gratis programma gebruikt dat wel een virus detecteerde en ook moest ik de browser van firefox opnieuw installeren omdat deze niet meer gestart kon worden na die verwijdering.
Ik heb spysweeper van webroot dus een korte periode niet geladen. Maar vrij recent gewoon alles, maar na 2 uur scannen was er helemaal niets gevonden. Dat is toch tenminste verdacht te noemen dat er in 6 maanden niets is gevonden.
Dan hebben zij een optie waarbij een backup van je bestanden kunt maken, maar dat wil ik helemaal niet via hen. Uitleg hierover is niet terug te vinden via de help-functie en ook hun klantenservice geeft geen enkel antwoord op vragen. Alleen het standaard gebeuren waar geen mens aan te pas komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je kan niet achterhalen of derden gegevens hebben van je PC, dan zou je namelijk op de pc van die derden moeten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in principe kan je dat niet controleren. Vergelijk het maar met een winkel (als je gehacked wordt is je computer dat eigenlijk).

Je hebt een winkel en je besluit om in de etalage een aanbieding te hangen, maar in plaats van een aanbieding hang je je creditcardgegevens op (lekker onrealistisch maar toch). Na een uur ga je je ramen wassen en zie je tot je schrik dat iedereen toegang had tot de gegevens die op je raam geplakt waren. Je kan dan vrijwel niet nagaan wie er langs je winkel gelopen zijn en de data hebben overgeschreven. Met camerabeelden zou je in theorie kunnen achterhalen wie er hadden gekeken, maar je kan niet zien wie de data hebben overgenomen.

Op deze manier moet je het zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord!
Dat kan je nooit achterhalen. Je kunt er alleen voor zorgen zo veel veiligheid als mogelijk aan te brengen.
Je kunt bijv. een poortscan uitvoeren. Hiermee kan je controleren of hackers via een openstaande poort je PC kunnen binnendringen.
Op www.grc.com staat de "Shieldsup!test en via die link kan je dat doen.
Net als bij virusscanners is er een groot aanbod van firewall software. PC tools Firewall Plus is een goede keuze als je alleen de standaard Firewall van windows XP mocht hebben. Deze scoort bij diverse test niet goed.
De; http://www.pctools.com/firewall/ is een volledige versie zonder beperkingen en gebruiksvriendelijk. Ook is hij gratis.

Bij veel (gratis) software worden al veel ongewenste programma's meegeïnstalleerd. Het zijn dan spionnetjes die meekijken welke sites je bezoekt, je surfgedrag en zetten advertenties, cookies en dergelijke junk in je pc.
Een goed anti- spyware programma is dus ook een must.
Het best scoort een combinatie van Ad-aware en Spybot.

Wel steeds updates blijven ophalen!
Een lek in het besturingssysteem bijv. vraagt al om moeilijkheden. Allereerst is het belangrijk te controleren of
je de laatste patches voor Windows hebt geïnstalleerd.
Ga daarvoor naar ;windowsupdate.microsoft.com.
Als je Office op je pc hebt staan, controleer of hier ook updates beschikbaar voor zijn.