Waarom word Facebook afgeraden met privacy: wat doet Facebook dan met je gegevens?

Ik hoor van veel mensen dat Facebook slecht omgaat met je gegevens. Maar wat doen ze dan dat niet bepaald goed is met je gegevens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is alles van facebook, als je het erop zet.
foto's filmpjes....je gegevens. dus die zouden ze mogen doorsturen aan bedrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom is dat dan niet hetzelfde geval met Twitter, Netlog, LinkedIn, Hyves, WooMe en ál die dingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld, is het toverwoord, Facebook verdient aan jouw gegevens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mmm Ik snap dat al die Social Networks zo slecht omgaan met je gegevens, maar ik bedoel NATUURLIJK waarom je niet vaak iets hoort over de problemen van die andere Social Networks...

Het beste antwoord

Op het moment dat je op Facebook bijvoorbeeld een spelletje wilt doen, moet je eerst op een knop drukken allow voordat je het spel mag spelen.
Als je goed leest, staat er dan dat die applicatie toegang krijgt tot je gegevens, vriendenlijst etc (afhankelijk welke app het is, sommige willen toegang tot alles).
Het is niet helemaal duidelijk wat met deze gegevens gedaan wordt.

Het probleem ligt vooral bij de makers van deze applicaties, hoewel Facebook zelf ook wel commentaar heeft gekregen. Sommige gegevens die je invult staan standaard dat iedereen ze kan zien, terwijl je dat mogelijk niet wilt.

Ik heb een Facebook account, maar behalve mijn naam heb ik helemaal niks van persoonlijke gegevens ingevuld. Als het mijn vrienden zijn, weten ze deze dingen toch? Waarom moet ik het dan daar nog eens invullen?
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat onbekende mensen delen van jouw profiel - je profielfoto bijvoorbeeld - kunnen bekijken en je account heel moeilijk definitief te verwijderen is (het wordt slechts gedeactiveerd).

Facebook heeft ondertussen al enkele maatregelen genomen om de privacy van zijn gebruikers te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ wdele: Er werd inderdaad al veel kritiek gegeven op Facebook i.v.m. privacy, maar als je op een volwassen manier omgaat met Facebook (en dat geldt trouwens ook voor andere sociale netwerken) is er helemaal geen gevaar. @ saman: Inderdaad, mijn Facebook is zeer gedetailleerd beschermd a.d.h.v. vriendengroepen en aanpassingen bij de privacyinstellingen. Vele doen dit echter niet en komen zo in de problemen. Er is bijvoorbeeld al iemand ontslagen via Facebook omdat ze haar baas uitschold terwijl ze vergeten was dat ze hem als vriend had toegevoegd. Maar dat sommige mensen dom zijn, is niet Facebook zijn schuld natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@??? En als ik nou zeg dat ik 9 jaar oud ben?
persoonlijk vind ik het wel meevallen, je kan er voor zorgen dat Facebook niet je gegevens rondzaait, en je kan instellen dat alleen je vrienden je gegevens (leeftijd, woonplaats, relatie, etc.) kunnen zien, je moet alleen wel alles goed lezen wat ze vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als particulier merk je er ook niet veel van; hoewel ik het best eens met je ben.
ik heb eens gehoord dat ze je gegevens verkopen aan derden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een facebook account aanmaakt ga je akkoord met hun privacy policy. daarin staat (of stond) dat het facebook vrij is om te doen met jouw gegevens wat hun goeddunkt.
Ga er van uit dat alles wat je online zet behalve door de binnenlandse veiligheidsdienst door iedereen (dus ook je schoonmoeder, je oude schoolmeester en je vriendin) gelezen zal worden en als je het dan nog steeds durft te schrijven dan zit het waarschijnlijk wel goed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt best mee met dat privacy geneuzel.Facebook is een paar keer wat negatief in het nieuws geweest voor wat betreft privacy. Zo was het onderandere wat omslachtig om je privacy policy aan te passen, het was lastig terug te vinden waar dit in te stellen was en er waren nog wat van dit soort dingen.

Dit is allemaal verleden tijd. Hyves was in het begin ook niet zo veilig als het nu is. Facebook is niets anders maar Facebook is wereldwijd en dus kijken veel meer partijen daar naar en als er dus iets is dan is het ook gelijk wereldwijd nieuws en daarom lijkt het heel wat.
Al dan negatieve geneuzel over Facebook is dus gewoon iemand die een ander napraat die ooit ergens 5 jaar geleden iets heeft gelezen en verwacht heeft dat Facebook zich niet ontwikkeld heeft in de tussentijd.

Simpel gezegd; als je niets wilt delen met iemand, maak dan gewoon nergens een profiel aan. Simpel toch?
Verder maakt het echt geen hol uit of het nou hyves of Facebook is. Facebook is juist misschien nog wel veiliger omdat de hele wereld het in de gaten houdt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal wellicht niet aan facebook liggen maar aan de apps die er aan vast zitten.
Bovendien raak ik mij gevoel van, waar ik wat zet, kwijt
en daarom heb ik hem al snel verwijderd.
Ik vind het niet juist dat allerlei dingen die ik aan vrienden kwijt wil ook opeens op sites te voorschijn komen waar ik het niet voor bedoeld heb. je raakt heeel snel de draad kwijt
facebook automatiseert dit teveel en je heb er weinig controle op wellicht wel door al die allow.deny maar het doet heel erg aan vista denken als je iets denied dan zitten daar weer ander haken en ogen aan
en dat vond ik toch bagger
facebook sucks
capthavoc