Hoe kan ik gratis een PDF file maken waarbij men niet kan printen of vanuit kan kopiëren?

In Adobe kan je aangeven wanneer een PDF gemaakt wordt dat men niet mag copy pasten of het document mag afdrukken. Het bestand is beveiligd.
Met welke gratis tool kan je dit ook doen? Het gaat om een word bestand wat dus beveiligd moet worden en het uiteindelijke format moet een PDF zijn.

Thecis
3 jaar geleden
in: Software
1.1K
Amadea
3 jaar geleden
Volgens mij is dat alleen met Adobe Professional voor elkaar te krijgen. Bij alle gratis programma's kan de beveiliging simpel omzeild worden.
Griffin
3 jaar geleden
@Thecis: Zo'n beveiliging is een wassen neus, het verhindert mensen zonder enige computer kennis zo'n document te printen, maar met het grootste gemak is dit eraf te halen, bespaar je de moeite, beter is dan misschien nog iets van een watermerk door het document te weven.
Amadea
3 jaar geleden
Niet helemaal, Griffin. Bij mijn laatste werkgever kreeg ik de loonstrook via een beveiligde PDF. Die was echt alleen te openen nadat je inlogde met van de werkgever gekregen codes.
SimonV
3 jaar geleden
Het gaat hier niet om het openen van een pdf-bestand.
Griffin
3 jaar geleden
@Amadea "Niet helemaal, Griffin. Bij mijn laatste werkgever kreeg ik de loonstrook via een beveiligde PDF. Die was echt alleen te openen nadat je inlogde met van de werkgever gekregen codes."
Dat lijkt mij een ander soort beveiliging waar je niet wil dat iemand anders dan jij in de PDF kan kijken, in de oorspronkelijke vraagstelling gaat het over printen en kopiëren, dat vraagt om een andere aanpak in beveiliging die heel makkelijk ongedaan kan worden gemaakt. Overigens is wat jij van de oude werkgever hebt gekregen niets meer dan een PDF in een soort van zipformaat met een password er op.

Antwoorden (1)

Met deze programma’s zou het moeten kunnen:
https://www.cleverpdf.com/encrypt-pdf
https://www.pdf2go.com/protect-pdf
https://www.sejda.com/nl/flatten-pdf

Maar zoals in de reacties ook al gezegd, het is nogal zinloos. Je geeft er hoogstens mee aan dat je liever niet wilt dat de tekst gekopieerd wordt.
Je kunt dit soort pdf’s altijd weer converteren naar een tekstbestand:
https://www.onlineocr.net/
Met Firefox kun je een schermafbeelding van de totale tekst maken die je vervolgens kunt printen.
Daarnaast bestaan er diverse tools om de beveiliging te verwijderen.
SimonV