Hoe kan ik een waarde een X aantal keer onder elkaar zetten in Excel?

Bijv. in cel A1 staat 500 en in cel A2 staat 3

Dan wil ik dat B1 tot en met B3 gevuld worden met 500

Welke formule moet ik dan in B1 tot en met B3 zetten?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
3.7K

Antwoorden (2)

In B1 t/m B1000 zet je de formule =ALS(RIJ()<=$A$2;$A$1;"")

Als je verwacht dat het maximum van A2 boven de 1000 komt pas je dat in de formule aan.
paulus811
9 jaar geleden
Ja kan het ook doen met een klein vba stukje code, want als je per ongeluk je formule delete dan kan je opnieuw beginnen.

Sub test()

waarde_1 = Cells(1, 1)
waarde_2 = Cells(2, 1)

For a = 1 To waarde_2

Cells(a, 2) = waarde_1

Next a

End Sub

Druk op ALT + F11 en dan krijg je een ander scherm.
Bovenaan in de balk ga je naar invoegen daarin module.
Plak daarin wat hierboven staat (van Sub tot end Sub)
Om dit programma te starten klik je op het groene pijltje boven in de balk.
Staat bij mij onder de O van opmaak (in het scherm van VBA)
Dan wordt er in kolom B 3 keer 500 gezet.
Uitleg van de code
Eerste lijn : waarde_1 is wat er in cell 1,1 staat dus de eerste rij en eerste kolom
Lijn 2 : waarde_2 is wat er in cell 2,1 staat dus in de tweede rij en de eerste kolom
Dan wordt er loop gemaakt (hier dus de variable a) die gaat lopen van waarde 1 tot aan waarde_2 in dit geval dus 3 (cell A2)
Dan wordt de loop uitgevoerd en wordt in cell a,2 (dus de eerste keer is a = 1, dus wordt er in de eerste rij en de 2de kolom de waarde_1 gezet in ons geval dus 500.
De loop gaat lopen van 1 tot 3 in dit geval.
De next a is gewoon het terug keer punt van de loop.
Je kan ook op je tabblad nog een knop zetten om dit progje te starten.
Ik weet niet met welke versie van Excel je werkt, bij de nieuwere 2010 en 2013, moet je eerst de tabblad 'ontwikkelaars' activeren (bij oudere versies niet). Dit doe je via 'Bestand --> opties --> lint aanpassen en dan in het rechtervak ontwikkelaars aanvinken. Nog op OK klikken en klaar.
Als je dan op de tab van ontwikkelaars klikt dan bij invoegen en daar op active besturingselement en dan opdracht knop. Dan krijg je een kruisje op je scherm en daarmee kan je een knop tekenen op je tabblad. Je kan de naam aanpassen door er rechts op te klikken en Opdracht knop bewerken dan kan je de naam veranderen.
Om de knop nog aan het progje te linken klik ook weer rechts op de knop en daar kies je programma code weergeven. Dan krijg je al twee lijntjes
Private Sub CommandButton1_Click()

End Sub
Zet tussen deze twee lijnen : call test
Van boven bij ontwikkelingstab, klik nog eens op de knop ontwerpmodus (dan wordt de knop klikbaar en niet meer bewerkbaar.)
Als je nu op de knop klikt zou er in kolom bij 3 x 500 moeten verschijnen onder mekaar.