Pc gaat automatisch uit slaapstand. Hoe los ik dit op?

Op een gegeven moment gaat ie weer aan en dit is erg vervelend.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
5.5K
SimonV
9 jaar geleden
Heb je misschien een programma op de achtergrond dat dan actief wordt?

Het beste antwoord

Als hij zonder aanraking van muis en/of toetsenbord spontaan aan gaat staat in de BIOS waarschijnlijk WOL (Wake On LAN) aan.

Deze functie zorgt er voor dat de pc zichzelf uit stand-by haalt wanneer er een netwerkapparaat contact zoekt. Dat apparaat is dan waarschijnlijk je router of een andere pc.

Start de computer opnieuw op, ga in de BIOS (doorgaans door bij het opstarten op de DEL toets te drukken, maar het kan ook F2 of F10 zijn, of een andere toets -kijk maar in de handleiding van je pc) en zoek naar het item Wake On LAN. Zet deze op Off, No, of Disable (verschilt per BIOS hoe het heet).

Vergeet niet de nieuwe instellingen op te slaan. Daarna de pc opnieuw opstarten en als het goed is ben je van het probleem af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De optie wol staat niet bij mij in de bios.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan ook vanuit Windows. Ga naar Apparaatbeheer, klik op de + naast 'netwerk adapters', klik met de rechter muisknop op de betreffende netwerkadapter en kies 'eigenschappen'. Je krijgt nu een schermpje met de eigenschappen van je netwerkkaart. Klik op het tabblad 'energiebeheer'. Zet het vinkje uit bij 'Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen'. Zet meteen maar de overige vinkjes ook uit. Klik op OK. Voor meer tips over dit soort zaken: https://www.schoonepc.nl/windows7/optimale_windows7_instellingen.html

Andere antwoorden (1)

Mogelijk een hardwareonderdeel, even uitschakelen in apparaatbeheer.

Vraag je echter af of het nodig is dat je pc uit slaapstand wordt gehaald voor een bepaalde taak. Indien niet zet je je pc misschien beter af.