De computer van mijn dochter start helemaal niet meer op wat kan ik doen?

er staan alle foto's vanaf de geboorte van mijn kleindochter op en belangrijke documenten.
windows vista is geinstaleerd, als ik windows xp ( van mijzelf) erop zet ben ik dan alles aan documenten en foto's kwijt? wie weet er een oplossing?
veilige modes geeft geen oplossing want geen enkele optie doet het.
als er geen andere oplossing is dan zal ik naar de computerzaak gaan voor reparatie maar misschien heeft iemand een tip?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereest is het vrijwel onmogelijk een zinnig antwoord te geven op afstand.
Maar, om het tóch te proberen, wil ik graag antwoord op deze vragen: -Wat is er gebeurd met de computer voordat deze het niet meer deed? Kreeg je een foutmelding, heb je iets nieuws geïnstalleerd, werd het scherm ineens zwart, etc? -Als je nu op de power-knop van de computer drukt, wat gebeurt er dan? Gaat hij wel aan? Komt er een geluid uit de pc? Gaat het scherm aan of blijft het zwart? -Als het beeldscherm nog wel aan gaat, wat zie je dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn dochter was op haar pc bezig msn te openen toen hij ineens uitviel.
vervolgens belde ze mij in paniek omdat al haar foto's er op staan.
er is niets nieuws op geinstalleerd, wel viel hij de dag ervoor ook verschillende keren plotseling uit.
als je de powerknop indruk start hij op, dat wil zeggen onderin krijg je het standaard balkje waarin die groene blokjes gaan draaien..hierna zou het windows logo moeten verschijnen maar dit gebeurd niet.
het scherm gaat wel aan maar dit is alleen de merknaam van de pc.. je hoort dat de koeling draait.
in de veilige modes doet hij ook geen enkele opdracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het scherm gaat pas na 10 keer draaien van het balkje over naar het scherm met de merknaam.
en dan begint het verhaal weer opnieuw..
capthavoc
14 jaar geleden
Er is iets met je videokaart aan de hand meer niet
kijk daar eens naar.
http://teamviewer.hyves.nl/ kan je misschien wel op weg helpen als je de tijd er voor neemt

Het beste antwoord

Je beschrijving van het probleem is niet nauwkeurig genoeg om tips over de reparatie te kunnen geven. Je data zijn niet verloren, want je kunt je harddisk eenvoudig uit de computer schroeven en deze lezen met behulp van een andere computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hopelijk helpt dat pedro.
lijkt me vooralsnog een goed advies.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo pedro, ik druk de computer aan en het balkje van het opstarten gaat draaien maar vervolgens blijft het daarbij.
ik heb zelf ook een externe harde schijf maar mijn dochter had hem helaas niet...vandaar dat ik zo graag de belangrijkste dingen wil redden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je graag helpen, maar begrijp niet wat je bedoelt met het balkje van opstarten. Draait je harddisk? Zie je een Windows logo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de veilige modes gebeurd er gewoon niets...hij draait steeds hetzelfde bandje af...opstarten..balkje...enz maar verder niks.
goeie tip om de harddisk te redden..als niets lukt kan ik dit laten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het balkje daarmee bedoel ik waarin hij schijnbaar opstart waarna dus het windows logo zou moeten verschijnen maar dát gebeurd niet..kan dus de computer niet in komen om iets te doen als bv systeemherstel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, dan is je computer waarschijnlijk hardwarematig nog wel in orde. Je kunt de computer opstarten met behulp van een CD met Ubuntu. Dat is een soort Linux besturingssysteem. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar het lijkt op Windows. Met de filemanager van Ubuntu kun je dan de bestanden overzetten op je externe harde schijf.
http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download
Als je op de bovenstaande link klikt, zul je een iso-bestand downloaden. Dat duurt wel even. Als je hier op klikt als het klaar is, kun je het bestand branden op een CD. Deze CD stop je in de computer van je dochter en je zet hem dan aan. Dan start Ubuntu en kun je de bestanden overzetten.
Succes! (ik moet naar bed)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt dat ga ik proberen, en welterusten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedro, dat is een hele goede van Ubuntu. Heb voor 2 maanden geleden hetzelfde soort euvel gehad en met de hulp van GoedeVraag net zo'n antwoord gekregen zoals jij dit nu geeft. Het werkte allemaal fantastisch. Eenmaal opgestart met de cd van Ubuntu, heb ik eerst mijn belangrijke zaken naar een externe harde schijf gekopieerd, vervolgens de antivirus erop losgelaten, toen Malwarebytes, pc uitgezet, Ubuntu schijf eruit en de pc weer aangezet. Hij startte vervolgens in Windows op en had geen problemen meer.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben ubuntu aan het downloaden maar duurt inderdaad even, nog even een vraag, start die cd vanzelf op?of moet je die installeren ? als eenmaal de belangrijke zaken zijn gekopieerd en ik sluit de pc weer af en hierna weer op heb je dan weer windows vista? en wat is malwarebytes ?
ik ben blij met de hulp! bedankt hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De CD hoef je niet te installeren. Kies in het menu voor proberen zonder installatie. Er wordt niets gewijzigd op je harddisk. Malware is een verzamelnaam voor virsussen, rootkits, adware, spyware, trojaanse paarden, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies gedaan zoals je zei maar hij geen bestanden vinden en doet dus niks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is vreemd. Je je wel je harde schijf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie je wel je hdd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hij doet gewoon helemaal niks...je hoort hem wel draaien maar hij geeft aan dat er geen harde schijf gevonden is..die zit er natuurlijk wel in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Ubuntu geen harddisk vindt, betekent dat dat de harddisk niet wordt herkent door de bios. Dat klopt niet met jouw verhaal over het opstarten. Ik denk dat het toch te moeilijk is om het probleem op deze manier op te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat denk ik ook, ik ben al niet zo'n sterin dit soort dingen dus ik ga hem toch maar wegbrengen voor reparatie.
In elk geval wel super bedankt voor je adviezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is doorblijven gaan met reageren en mij zo dejuiste weg naar de oplossing gegeven.
super !

Andere antwoorden (10)

Laat er een deskundige naar kijken. Die kan vaak nog veel redden. En in het vervolg, vaak een back up maken......
Ik heb zelf hier een externe harde schijf liggen, van 1Gb. daar kan veel op, en als mijn computer crasht, heb ik alles nog.

Toegevoegd na 48 seconden:
Die harde schijf is 1 Tb. ( 1000 Gb.)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je externe harde schijf wel vervangen door een usb-stickje van een paar euro met 2 GB.
jc54
14 jaar geleden
Voor een paar fotootjes wel, ja, maar als je de wat grotere bestanden en programma's ook wilt saven, dan heb je toch wat meer ruimte nodig.
Ik zou er ( vooral bij onwetendheid ) niets meer aan doen en gelijk naar een deskundige mee gaan.

Overigens zou ik persoonlijke dingen als foto's en belangrijke bestanden in het vervolg niet meer aan één computer toevertrouwen, maar ook zeker backups maken op externe bestandsdragers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heb ik zelf ook maarmijn dochter heeft geen back-ups gemaakt en ook geen externe harde schijt...berouw komt na de zonde helaas
Een computerspecialist kan de inhoud van de harde schijf meestal nog overzetten op je nieuwe computer. En maak dan maar snel wat dvd s van je foto s voor je ze weer kwijt raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan ben je alle informatie weg. Wat je kan proberen is de huidige schijf loskoppelen. Een andere schijf erin en daar ook Vista op installeren en de oude schijf opnieuw aankoppelen. Vervolgens alle bestanden over schrijven op de nieuw schijf en gelijk een back-up maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een goed idee. Nooit aan gedacht. Ga gelijk een nieuwe harde schijf installeren, heb ik gewoon een werkend OS op reserve liggen.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar moet je die oude schijf dan aan vast koppelen?
ik wil dit wel graag proberen maar weet niet hoe ik dit moet doen
Het eerste waar ik zelf aan denk in zo`n geval is om de disk die niet goed meer werkt als slave in te stellen en een nieuwe schijf als C schijf te gebruiken en daar een verse windows op te installeren.
Vervolgens kun je met allerlei programma`s als recuva, getmydata etc. je foto`s e.d. weer terug halen.
Type in google iets van "datarecovery o.i.d. installeer de software en volg de instructies.
Bij gebrek aan kennis kun je dit dit het best met een kenner doen zodat je de volgende keer weet wat te doen als je het niet interesseert moet je het maar aan een kenner overlaten om verdere schade te voorkomen
In 99,99 procent van de mij bekende gevallen is de data nog wel aanwezig en weer terug te halen dus zeker geen paniek. Zelfs bij beschadige schijven door calamiteiten als brand of waterschade, de gespecialisserde bedrijven die dit doen zijn zeeeer duur.Dat gaat oplopen van enkele honderden euros onderzoekskosten tot duizende per gigabyte, dus niet echt iets voor baby foto`s.l
Wel wordt altijd geadviseerd (en nu nogmaals door mij)
Maak backups van alles wat niet van internet komt maak hardcopy`s (foto`s, negatieven, papierenafdrukken negatieve, incremnetiele backups of whatever want eenmaal echt weg, is nooit meer terug.
Heb je veel tijd en belangstelling dan kun je diverse fora afstropen om te zien hoe anderen dat doen en wat de mogelijkheden, moeillijkheden en gevaren zijn.
Of geef een meer gedetailleerde beschrijving van de problemen en meldingen die je krijgt voor een troubleshoot op maat.
Soms kun je ook booten vanaf cd of dvd en dan de herstelfunctie gebruiken.
Soms kun je ook een versie er overheen installeren en komen al je bestanden in een mapje met windows.old.
Maar ik ben niet op de hoogte van jou kennis mbt computers hardeschijven en operating systems.
In elk geval succes en ..........lukt het niet, vraag, lukt het wel zeg dan hoe, zodat een ander er zijn voordeel weer mee kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat willower zegt is ook mijn idee; hang er een andere, werkende harde schijf in, met daarop windows, of installeer er windows op.
Kijk of de pc het dan doet.
Zo ja, sluit dan ook deze, waarschijnlijk defecte, harde schijf aan en zeg dat 'ie slave moet zijn.
Kijk of de pc dan nog steeds opstart.
Zo ja, kijk dan of de harde schijf die het nu niet doet toegankelijk is bij Deze Computer.
Als je je bestanden daar niet meer vindt, probeer dan een programma als Recuva te gebruiken om deze te herstellen.

Mocht je dit niet zelf kunnen, schakel dan hulptroepen in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dus echt geen verstand van harde schijven...de schijf kan ik er wel uikrijgen daar niet van maar hoe sluit ik de 2e schijf aan...waar moet ik die aan vast maken? misschien dom maar ik denk dat je dan niet zo'n leek moet zijn op dit gebied als ik ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zelf een externe harde schijf..kan ik daar iets mee?
kan ik vanuit de externe harde schijf in de laptop komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat er windows op de externe schijf?
Dan zou je kunnen proberen daarmee de computer op te starten, anders niet. Heb je niemand in de buurt die handig is met een computer?
Dit is voor een wat gevorderde computergebruiker meestal niet zo'n probleem.
Vraag het aan een collega, buurman, vriend of je broer.
(Seksistisch hè, maar meestal zijn het toch mannen die die dingen kunnen...) Ik raad het je in elk geval af om het zelf te doen als je er geen verstand van hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is beter...externe harde schijt eraan hangen of zoals ook als advies wordt gegeven ubuntu cd erop los te laten?
ik ben nu deze aan het downloaden maar vindt het nogal eng , ik hoop het met hulp van jullie het zelf te kunnen doen (superfijn jullie advies!) want de computerzaak hier heeft nogal de neiging om gelijk te zeggen :we gooien er een windows overheen en helaas ben je dan de gegevens kwijt...nou daar wordt je niet blij van.
als het niet lukt dan is het niet anders maar geef het niet zo makkelijk op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me hoe dan ook geen goed idee er harde schijT aan te hangen ;) Als je nu toch al Ubuntu aan het downloaden bent, probeer dat dan eerst.
Mocht het niet lukken, dan zien we dan wel weer.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha...:-)nee dat lijkt me inderdaad niet bevordelijk voor de pc..ik zag het pas staan toen de reactie algeplaatst was :-(
maar ik begin nu met ubuntu dus ik ben benieuwd!
vingers cross....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor..de ubuntu leest de pc niet..hij geeft aan dat hij geen harde schijf kan vinden.
ik wil nu windows te installeren en hem dan te converteren
dan blijven toch de bestanden staan ..mocht dat nou ook niet goed gaan dan toch misschien maar naar de winkel?
met die extra schijf snap ik toch niet helemaal om dit zelfstandig te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Ubuntu heb ik geen verstand, misschien moet je eerst even hulp vragen bij Pedro. Niet zomaar windows installeren (op welke schijf wou je dat eigenlijk gaan doen?) want dit schrijft volgens mij over alle bestanden heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daar was ik dus ook bang voor dus niet gedaan.
dit was het advies van een computerzaak , niet installeren maar voor de installatie kun je schijnbaar kiezen tussen alles bij het oude laten ,formateren of converteren.
ik dacht ik rommel nog wel even door voor ik fouten ga maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Desgewenst kan ik je een tutotial sturen!
Gooi nooit je harde schijf zomaar weg. Er zijn mensen die van een kapotte schijf nog data kunnen redden.

Laat er een deskundige naar kijken en als laat ze de schijf even testen. Als die goed is heb je de foto's nog.

En laat de volgende keer twee schijven in je computer zetten die als een mirror werken. Ik bedoel dat je je data ipv op 1 schijf op 2 schijven simultaan weg schrijft. Er zullen niet snel tegelijkertijd 2 schijven kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien beter dan alle bovenstaande opties is om een bootable Ubuntu cd te maken, en hier van op te starten (boot van cd). Van daar uit is het mogelijk om je gegevens te lezen/ verplaatsen en eventueel te branden. Je zult als je niet bekend bent met Ubuntu je er wel even in moeten verdiepen omdat het wat anders dan Windows werkt, maar het is zeker een goede optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed plan. Lees even mijn antwoord met reacties.
NIET naar de winkel brengen.
mijn moeder had dat gedaan, gezegd dat er nog onmisbare foto's op stonden, en de winkel heeft hem geformatteerd om windows er opnieuw op te zetten. BALEN!

hang de schijf als slave aan je eigen computer (via extern kastje of gewoon binnenin aan de kabel) en dan weet je of de schijf kapot is of de computer. EErst zekerheid over je data, daarna pas kijken of je computer gerepareerd kan worden.

Ubuntu is handig, maar als je er nog nooit mee gewerkt hebt, ben je bang om iets te proberen omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. Tenminste, dat heb ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is echt ellendig. Heb ik ook wel eens gehad met mijn laptop. Ik kon mijn bestanden redden door op een andere PC Knoppix te downloaden en deze te branden op een CD. Met die bootable CD kon ik de laptop opstarten en had ik toegang tot de ingebouwde harde schijf van de laptop. Op de USB poort van mijn laptop kon ik toen mijn externe USB harde schijf aansluiten en vanuit Knoppix kon ik daar bestanden naartoe kopieren.